صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی رله حفاظتی، رله های با دیسک مغناطیسی

رله حفاظتی، رله های با دیسک مغناطیسی

رله حفاظتی، رله های با دیسک مغناطیسی

ر این مقاله توضیحاتی در مورد شیوه کارکرد انواع رله های حفاظتی ارائه می گردد.



شیوه کارکرد انواع  رله های حفاظتی:



الف_ رله های جریانی: این رله ها در یک مقدار مشخص جریان (جریان تنظیمی) که قبلا معین شده است کار می کنند  به عبارت دیگر در رله های جریانی تنظیمی رله جریانی، جریانی است که اگر مقدار جریان عبوری از رله بیشتر از آن باشد رله عمل می کند و خود جریان تنظیمی آستانه عملکرد رله جریانی است و رله های جریان کم برعکس رله های جریان زیاد وقتی جریان عبوری کمتر از مقدار جریان تنظیمی باشد عمل می کنند. رله های جریانی شامل رله های جریان زیاد و جریان کم هستند.



ب_ رله های ولتاژی: این رله ها در یک مقدار مشخصی از ولتاژ (تنظیم ولتاژی) که قبلا معین شده است شروع به کار  می کنند. رله های ولتاژی نیز همانند رله های جریانی به رله های ولتاژ زیاد و رله های ولتاژ کم تقسیم می شوند.



ج_ رله های توان: این رله ها بر اساس میزانی از قدرت عمل می کنند رله های توان به دو دسته قدرت کم و قدرت زیاد  تقسیم می شوند.



د_ رله های جهت دار: این رله ها به جهت انتقال توان حساس هستند. در جریان متناوب این رله ها بر اساس ارتباط  زاویه فاز بین کمیت های آن عمل می کنند. یعنی اگر زاویه بیم نازور جریان و ولتاژ مثبت باشد رله عمل می کند. در جریان مستقیم  رله های جهت دار براساس جهت جریان عمل کرده و معمولا رله های با مغناطیس دایم و سیم پیچ متحرک هستند.



ه_ رله های فرکانسی: رله های فرکانسی براساس خروج فرکانس از محدوده از قبل تعیین شده عمل می نمایند. این  رله ها شامل فرکانس کم و فرکانس زیاد هستند.



و_ رله های حرارتی: رله های حرارتی بعنوان عناصر حفاظتی در یک درجه حرارت تعیین شده عمل می نمایند.



ز_ رله های تفاضلی: عملکرد این رله ها براساس تفاضل مقداری یا برداری دو کمیت همچون جریان الکتریکی یا ولتاژ  استوار است.



ح_ رله های دیستانس: رله های دیستانس براساس امپدانس دیده شده توسط ترانسفورماتورهای حفاظتی که  مستقیما به فاصله محل خطا تا آن ها بستگی دارد عمل می کنند.




در این مقاله توضیحاتی در مورد آشنایی با رله های با دیسک مغناطیسی ارائه می گردد.



آشنایی با رله های با دیسک مغناطیسی:



در موتورهای بزرگتر که از مدارشکن های مخصوص استارت موتورها استفاده می کنند، به منظور اعمال حفاظت مناسب، از رله های جریان با زمان زیاد می توان استفاده کرد. برای این مقاصد، رله های فوق دارای مزایا و معایب زیر هستند:



مزایا: تنظیم تاخیر زمانی به صورت پیوسته، تنظیم جریانی پیک آپ، محدوده وسیعی از جریانها را می پوشاند، داشتن دقت کافی، آسانی و سرعت در آزمایش رله، داشتن شاخص عملکرد.



معایب:1-  شکل منحنی مشخصه به گونه ای است که معمولا دستور قطع خیلی زودتر از زمانی که لازم باشد صادر می شود. به عبارت دیگر خیلی قبل از آنکه به مرز آسیب دیدگی موتور برسیم دستور قطع صادر می شود. 2_ هیچ گونه عملکرد حرارتی نداشته و سریعا بعد از یک بار خروج ناشی از اضافه بار، به حالت اولیه خود برمیگردند و از اینرو در مقابل استارت مجدد و بلافاصله هیچ گونه حفاظتی وجود ندارد. 3_ هیچ گونه عملکرد حرارتی نداشته و اضافه بارهای قبلی را که منجر به گرم شدن موتور شده در نظر نمی گیرد. 4_ این رله ها به وضوح تحت تاثیر تغییرات هوای محیط، متاثر نمی شوند. این خاصیت، در مواردی که موتور و رله در دمای محیطی متفاوتی قرار دارند مزیت به شمار می رود و در مواردی که موتور و رله در یک درجه حرارت قرار داشته و تغییرات شدید دمای محیط روی دهد، موردی منفی است. زیرا در حالت اول دمای رله متفاوت با دمای موتور بوده، عملکرد رله از دمای اطراف متاثر نمی شود و رله اضافه بارهای روی موتور را دیده و به خوبی می تواند موتور را محافظت نماید.اما در حالت دوم که رله و موتور در یک محیط قرار داشته و تغییرات زیاد دما روی می دهد، موتور، گرم شده بدون آن که رله چیزی را حس نماید، در حالی که اضافه بار کمتری باید به موتور تحمیل شود اما این مساله برای رله قابل لمس نیست.




در این مقاله توضیحاتی در مورد طرز کار رله های حفاظتی و انواع آن ارائه می گردد.



طرز کار رله های حفاظتی و انواع آن:



رله وسیله ای است که با صدور فرمان باز و بسته شدن مدارشکن ها سبب می شود که عملکرد وسایل و تجهیزات قدرت  الکتریکی، تحت نظارت و کنترل قرار گیرد. وظیفه یک رله تشخیص شرایط غیر عادی در بخشی از شبکه قدرت است. به عبارت دیگر عملکرد یک رله سبب می شود بخشی از شبکه قدرت از بقیه شبکه جدا گردد که این امر باعث عملکرد صحیح بقیه سیستم خواهد شد. یکی از روش های دسته بندی رله ها تقسیم بندی براساس وظیفه آنها است. به عبارت دیگر این تقسیم بندی براساس پارامتری که رله اندازه می گیرد استوار است. در تقسیم بندی که بر مبنای کمیت اندازه گیری استوار است. رله ها براساس تنظیم اولیه معین شده، کار می کنند .



انواع رله های حفاظتی:



رله های جریانی، رله های ولتاژی، رله های توان، رله های جهت دار، رله های فرکانسی، رله های حرارتی، رله های تفاضلی و رله های دیستانس.



منبع: ایستگاه برق



استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است.




بازدید: 955
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098