صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی مقایسه رله کنترل بار و بی متال

مقایسه رله کنترل بار و بی متال

مقایسه رله کنترل بار و بی متال

در این بخش توضیحات مختصری در مورد مقایسه کاربرد رله کنترل بار و بی متال ارائه می گردد.



مقایسه کاربرد رله کنترل بار و بی متال:



نوع دیگری از حفاظت کننده ها، رله کنترل بار می باشد که میتواند جایگزین مناسبی برای بی متال باشد زیرا دقت و سرعت آن از بی متال بیشتر می باشد.



مزیت نسبت به بی متال:



بی متال ها به علت عملکرد حرارتی زمان عکس العمل طولانی تری دارند و عملکرد آنها تا حدود زیادی وابسته به دمای محیط  است، در مقابل رله کنترل بار به دلیل عملکرد القایی و استفاده از مدارات الکترونیکی دارای زمان عکس العمل سریع بوده و حرارت محیط بر کار آن تاثیر نمی گذارد. ضمن اینکه دقت بالاتری نیز دارد.



کاربرد رله کنترل بار:



1_ جلوگیری از سوختن موتورهای سه فاز در هنگام اضافه بار، دو فاز شدن و اتصال کوتاه 2_ حفاظت ژنراتورها و ترانسهای قدرت در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه 3_ حفاظت موتورهای تکفاز و دوفاز ( استفاده از یک یا دو کانال جریان).



مشخصه های کنترل بار:



1_ جایگزین بی متال 2_ مدار الکترونیکی با عمر بسیار زیاد و بدون استهلاک مکانیکی 3_ دقیق و مطمئن در تمامی شرایط و عدم وابستگی به دمای محیط 4_ قابلیت تنظیم جریان توسط دسته ی ampers  5_ دارای تایمر تاخیر در وصل با زمان ثابت 6_قابلیت تنظیم تاخیر در قطع توسط دکمه ی delay 77_ دارای دو حالت عملکرد قفل شونده و اتوماتیک.



 قابلیت های ویژه کنترل بار:



1_ نمایش دهنده حالت خط قبل از قطع خروجی 2_ دارای نمایشگر وصل خروجی 3_ دارای نمایشگر حالت خطا



طرز کار رله کنترل بار:



رله کنترل بار با داشتن سه عدد ترانس جریان داخلی (ct) جریان هر یک از فازها را مانند آمپرمترهای انبری اندازه گیری کرده و با جریان تنظیم شده مقایسه می کند و در صورت اضافه شدن جریان هر خط از مقدار تنظیم شده مصرف کننده را از مدار خارج می کند. برای پوشش دادن زمان استارت در موتورهایی که اضافه بار زیادی دارند پیچ تنظیمی بر روی رله برای تنظیم زمان تاخیر پیش بینی شده است.



طریقه ریست کردن رله:



بعد از اینکه رله عمل کرد باید رله ریست شود تا به حالت کار عادی باز گردد. ریست کردن رله کنترل بار به سه طریق انجام می شود: 1_ با استفاده از دکمه ریست روی کنترل بار 2_ با قطع مدار تغذیه رله برای چند لحظه 3_ ریست اتوماتیک که با اتصال دو ترمینال T1 و T2  بعد از حدود یک دقیقه به طور خودکار انجام میشود.




:در این مقاله توضیحات مختصری در مورد چگونگی طرز کار و ساختمان کلید بی متال ارائه می گردد



چگونگی طرز کار و ساختمان کلید بی متال:



در صنعت برق یک کلید حساس به دما است که بر پایه عنصر بی متال ساخته شده. کلید بی متال یا رله حرارتی یکی از  رایج ترین انواع رله های اضافه بار حرارتی است که در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت سری در مدار الکتروموتور قرار می گیرد و برای حفاظت از آن در مقابل اضافه بار استفاده می شود.



ساختمان کلید بی متال:



در اثر عبور جریان الکتریکی از بی متال هر دو فلز گرم شده و طول آنها زیاد می شود اما از آنجایی که ضریب انبساط دو فلز متفاوت است، بی متال به سمت فلزی که ضریب انبساط پایین تری دارد خم می شود. این جابجایی به وسیله اهرم یا به صورت مستقیم کنتاکت ها را قطع یا وصل می کند. از این ویژگی در فیوزها و رله های بی متال استفاده می شود. رله های حرارتی تنظیم پذیر هستند و می توان آنها را به گونه ای تنظیم کرد که جریان هایی بین 05/1 تا 10 برابر جریان نامی موتورها را قطع کنند. روش تنظیم رله حرارتی بدین گونه است که باید پیچ تنظیم آنرا برابر جریان نامی الکتروموتور تنظیم نمود. برخی از رله های بی متال دارای دو حالت دستی و خودکار هستند که در حالت دستی اگر رله عمل کند باید آنرا به صورت دستی و با فشردن دکمه RESET به حالت اول بازگرداند، اما در حالت خودکار برگشتن به حالت اول پس از گذشت  مدتی معین به صورت خودکار انجام می شود. قسمت های مختلف یک رله حرارتی عبارتند از: تیغه های اتصال به کنتاکتور، ترمینال های اتصال به کابل موتور، ترمینال های مشترک مدار فرمان، پیچ تنظیم جریان، ترمینال های باز و بسته ی مدار فرمان، پیچ تغییر وضعیت و دگمه برگشت وضعیت.



رله بی متال سه فاز معمولا دارای سه پل قدرت و دو کنتاکت فرمان است( یک کنتاکت باز برای اتصال به سیستم هشدار دهنده و یک کنتاکت بسته  برای قرار دادن در مسیر تغذیه کنتاکتور). کنتاکت بسته بی متال با شماره های 95_96 و کنتاکت باز آن با شماره های 97_98 مشخص می شود.



منبع: ایستگاه برق



استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است.



بازدید: 5140
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098