صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی رله های کنترل آمپر سه فاز ، فتوسل و زمانی

رله های کنترل آمپر سه فاز ، فتوسل و زمانی

رله های کنترل آمپر سه فاز ، فتوسل و زمانی

در این بخش توضیحات مختصری در مورد رله کنترل آمپر سه فاز شیوا امواج و ویژگی های آن ارائه می گردد.



رله کنترل آمپر سه فاز شیوا امواج و ویژگی های آن:



رله کنترل آمپر سه فاز دستگاهی مناسب برای حفاظت موتورهای سه فاز در برابر افزایش، کاهش و عدم تقارن جریان و نمایش جریان می باشد. از ویژگی های آن 1_ قابلیت نمایش و اندازه گیری جریان و حفاظت در برابر مینیمم، ماکزیمم و عدم تقارن جریان ها 2_ دارای سه حد تنظیم مینیمم، آلارم و ماکزیمم جریان، زمان تاخیر در استارت اولیه موتورهای سنگین، آلارم داخلی جهت هشدار در مواقع خطا و دو رله مجزا برای ALARM و TRIP 3_ 10 عدد نشانگر برای اعلام وضعیت ها 44_ راهنمای نصبسیم کشی روی ترمینال های دستگاه.



کلمات کلیدی: آمپر، کنترل آمپر، حفاظت، موتور، سه فاز، عدم تقارن، جریان، آلارم، ماکزیمم جریان، زمان تاخیر، استارت، رله، ترمینال.




در این مقاله توضیحاتی در مورد اصول کار و کاربردهای رله فتوسل سوئیچ و طریقه نصب فتوسل ارائه می گردد.



اصول کار و کاربردهای رله فتوسل سوئیچ:



به منظور روشن و خاموش نمودن لامپ ها به طور خودکار در غروب و طلوع آفتاب بدون نیاز به حضور در محل میتوان با نصب یک دستگاه رله فتوسل سوئیچ علاوه بر تامین نیاز فوق در مصرف برق هنگام روز صرفه جویی و به عمر لامپ ها نیز افزود. از کاربردهای فتوسل میتوان به روشن و خاموش نمودن خودکار لامپها،  صرفه جویی در مصرف برق، افزایش عمر لامپ ها، دریافت فرمان نوری برای موارد مختلف.



کلمات کلیدی: خودکار، رله فتوسل، مصرف برق، افزایش عمر، فرمان نوری



طریقه ی نصب فتوسل:



1_ رله فتوسل را  در ارتفاع مناسب و مکان باز دور از تابش نور مستقیم چراغ ها ی اطراف و ریزش برف و باران با استفاده از پایه موجود نصب نمایید.2_ طبق دستور روی برگه فرستاده شده با فتوسل سیم بندی را اجرا کنید3_ پتانسیومتر داخل دستگاه در حد متوسط تنظیم شده و نیاز به تغییر ندارد( جز در موارد خاص برای زودتر یا دیرتر عمل نمودن رله)  4_ برای مصارف بالا از کنتاکتور متناسب با مقدار مصرف استفاده نمایید. 55_ برای اطمینان از نصب صحیح دستگاه با استفاده از پوشش پلاستیکی مشکی داخل جعبه عملکرد رله فتوسل را تست نمایید.



کلمات کلیدی: رله فتوسل، پتانسیومتر، کنتاکتور، ارتفاع مناسب، مکان باز.




در این مقاله توضیحات مختصری در مورد رله زمانی و انواع آن با ساختمان رله زمانی موتوری ارائه می گردد.



رله زمانی ( تایمر) و انواع آن:



یکی از وسایل فرمان دهنده ی مدارهای کنترل اتوماتیک، تایمرها یا رله های زمانی هستند که وظیفه ی کنترل مدار  را برای مدت زمانی معین به عهده دارند. رله های زمانی در انواع مختلف ساخته می شوند، الف) رله ی زمانی موتوری یا الکترومکانیکی ب) رله زمانی الکترونیکی پ) رله زمانی نیوماتیکی ( با فشار هوا)



ساختمان داخلی (رله زمانی)  تایمر موتوری یا الکترومکانیکی:



 این نوع تایمراز یک موتور کوچک با قطب چاکدارتشکیل شده است که از طریق چرخ دنده یک دیسک را در مقابل میکروسویچ می چرخاند. محل دیسک در لحظه ی شروع به کار، قابل تنظیم است و پس از تنظیم زمان آن ( توسط زایده ی خارجی) و تغذیه تایمر، موتور با دور ثابت به گردش در می آید و با  گردش موتور، زمان تایمر شروع می شود. پس از گردش، به علت برخورد با زایده دیسک، متوقف می شود و به میکروسویچ داخلی فرمان می دهد و کنتاکت های تایمر عمل می کنند و به طور اتوماتیک قطع می شوند و موتور از کار می افتد. زمان وصل این رله ها از دهم ثانیه تا به طور دایم قابل تنظیم است.



کلمات کلیدی: قابل تنظیم، تغذیه تایمر، موتور، دور ثابت، میکروسویچ، فرمان دهنده، کنترل اتوماتیک، تایمر، رله های زمانی، الکترو مکانیکی، نیوماتیکی



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)




بازدید: 901
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098