صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی حفاظت خازن در شبکه های صنعتی، نشتی خازن ها

حفاظت خازن در شبکه های صنعتی، نشتی خازن ها

حفاظت خازن در شبکه های صنعتی، نشتی خازن ها

در این مقاله توضیحاتی در مورد حفاظت خازن در شبکه های صنعتی ارائه می گردد.



حفاظت خازن در شبکه های صنعتی:



از خازن ها در شبکه های صنعتی عموما جهت تزریق توان راکتیو و تصحیح ضریب توان استفاده می  شوند از اینرو حفاظت آنها نیز باید در نظر گرفته شود. هنگام بررسی و طراحی حفاظت خازن ها، باید در نظر داشت که در لحظه اتصال خازن ها به شبکه، جریان هجومی بسیار زیادی از آنها عبور می نماید. میزان این جریان هجومی گاه تا 20 برابر جریان نامی می رسد، از اینرو در انتخاب کلیدها یا مدارشکن هایی که به همراه چنین خازن هایی استفاده می شوند، جریان هجومی فوق نیز مدنظر قرار می گیرد. مسئله دیگری که باید در نظر گرفته شود، وجود هارمونیک ها در ولتاژ تغذیه است که باعث افزایش جریان عبوری از خازن می گردد. حفاظت از خازن ها به منظور جلوگیری از گرم شدن، صدمه دیدن، ترکیدن خازن ها و آسیب دیدن کابلها و متعلقات خازن ها در صورت بروز اشکال در آنها، قرار داده می شود. اگر حفاظت فیوز در نظر گرفته شود، باید از فیوزهای HRC با جریان نامی بزرگتر یا مساوی 5/11 برابر جریان نامی خازن ها استفاده شود. هنگامی که حفاظت توسط رله، به خازنی در جریان متوسط اعمال شده باشد، معمولا استفاده از رله  IDMT جریان زیاد با دو المان فازی و یک  المان خطای زمین ضروری است. به همراه دو رله فازی، عناصر لحظه ای سریع نیز باید قرار داده شوند.



در این مقاله توضیحاتی در مورد نشتی خازن ها و علائم آن ارائه می گردد.



نشتی خازن ها:



معمولا در بین خازن ها ،خازن الکترولییتی بیشتر خراب می شود و نشتی پیدا می کند یعنی باید یک حالت اتصالی کمی بین دو صفحه فلزی خازن از طریق عایق دو صفحه ایجاد می شود و برای اینکه دقیقا متوجه شویم خازن نشتی دارد ،یا نه بایستی از دستگاه خازن سنج استفاده کنیم.



کدام خازن ها بیشتر نشتی دار می شوند؟



معمولا در دستگاههای صوتی یا خازن صافی تغذیه نشتی دار می شوند و باعث بریده دار شدن صدا می شود و یا در پخش های اتومبیل خازن های الکترولیتی بین طبقات پری آمپلی فایر و در رادیوها خازن الکترولیتی سر راه بلند گوهزیاد نشتی دار می شود و باعث پخش شدن صدا به صورت تو دماغی می شود، که برای پیدا کردن خازن خراب می توان پخش را روشن نموده یک خازن شیمیایی برابر با خازن های مدار انتخاب نموده و از پشت مدار به دوو سر تک تک خازن ها موازی نمود. چنانچه در یک حالت عیب برطرف شد همان خازن خراب است، در تلویزیون ها بیشتر خازن صافی منبع تغذیه و خازن های طبقه افقی (خازن بوست) و خازن واقع در مسیر تغذیه خروجی ویدیو نشتی دار می شود.



علایم نشتی دار بودن خازن ها:



 معمولا اگر دستگاه برای مدتی روشن باشد ،خازن داغ می شود یا باد می کند یا پلاستیک قسمت پایین خازن حالت نرمی خود را از دست داده و خشک شده است .



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)


بازدید: 896
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098