صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی موتور القایی تکفاز، موتور القایی تکفاز دوخازنی

موتور القایی تکفاز، موتور القایی تکفاز دوخازنی

موتور القایی تکفاز، موتور القایی تکفاز دوخازنی

در این مقاله توضیحاتی در مورد موتور القایی تکفاز و موتور تکفاز دوخازنی ارائه می گردد.



موتور القایی تکفاز:



همانطور که مشخص است عامل ایجاد چرخش در موتورهای القایی سه فاز، ایجاد میدان دوار در داخل استاتور می باشد. در صورتی که با عبور جریان AC تک فاز از یک سیم پیچ میدان ضربانی ایجاد  می شود. در واقع چگونگی القای ولتاژ در هادی های رتور و چرخش آن در موتورهای سه فاز و تک فاز شبیه یکدیگر است از این رو به دلیل سادگی ساختمان موتورهای القایی تک فاز، رتور همه آنها را از نوع قفسه سنجابی می سازند.



موتورهای القایی تکفاز دوخازنی:



اگر در موتور القایی از هردوخازن دائم کار و راه انداز استفاده شود موتور را دو خازنی می گویند. خازن راه انداز از نوع الکترولیتیو با ظرفیت زیاد می باشد در حالی که خازن دائم کار از نوع روغنی و دارای ظرفیت کم است. در ابتدای راه اندازی موتور، هر دوخازن با هم موازی بوده و با سیم پیچ راه انداز به طور سری در مدار قرار می گیرند ولی پس از رسیدن دور موتور به 75 درصد دور نامی به وسیله کلید گریز از مرکز خازن راه انداز از مدار خارج می شود و تنها خازن روغنی در مدار باقی می ماند. به دلیل وجود این دو خازن، این نوع موتورها هم دارای مشخصه گشتاور راه اندازی خوب می باشند و هم در زمان کار آرام و بی صدا کار می کنند. در این نوع موتورها سیم پیچ اصلی و راه انداز شبیه یکدیگر در نظر گرفته میشود. این موتورها غالبا جزء موتورهای صنعتی محسوب می شوند و در وسایلی مانند ماشین لباسشویی صنعتی، یخچال های صنعتی، موتورهای بالابر و ... کاربرد دارند.




در این مقاله توضیحاتی در مورد راه اندازی موتورهای تکفاز آسنکرون ارائه می گردد.



موتور تکفاز آسنکرون با راه انداز غیر خازنی( کلاجی):



در این موتور به غیر از سیم پیچ های اصلی یک سری سیم پیچ کمکی نیز قرار دارد که میدان مغناطیسی دیگری با فاصله زمان میدان مغناطیسی اصلی به وجود می آورد که باعث چرخش پرقدرت تر موتور می گردد. پس از اینکه سرعت موتور به 75 درصد سرعت اسمی رسید کلاج که تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز کار می کند به عنوان یک کلید عمل کرده و سیم پیچ کمکی را از مدار خارج می کند.



موتور تکفاز آسنکرون با راه انداز خازن موقت:



این موتورها دارای علامت اختصاری CSM می باشند. و دارای یک خازن الکترولیتی با ظرفیت حدود 200 الی 500 میکروفاراد است که با سیم پیچ کمکی به طور سری بسته شده و هردوی آنها با سیم  پیچ اصلی موازی بسته می شوند. خازن و سیم پیچ کمکی یک اختلاف فاز و دو میدان مغناطیسی به وجود می آورد که باعث چرخش موتور می گردد. در این موتور نیز کلید گریز از مرکز سیم پیچ کمکی را  از مدار خارج می کند.



موتور تکفاز آسنکرون با راه انداز خازن موقت و خازن دایم.( با علامت اختصاری TCM):



 یکی از خازن ها پس از راه اندازی از مدار خارج شده و خازن دیگر در حالتی که با سیم پیچ کمکی سری می باشد در مدار باقی می ماند.



موتور تکفاز آسنکرون با راه انداز خازن دایمی(PSCM):



در این موتورها که دارای قدرت کمتری نسبت به موتورهای دیگر می باشد از یک خازن که با سیم پیچ کمکی سری بسته شده است استفاده شده و کلید گریز از مرکز ندارند بنابراین خازن به همراه سیم پیچ کمکی همیشه در مدار باقی است.



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است.



بازدید: 1000
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098