صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی موتور دیسکی، ثابت زمانی مکانیکی انواع موتورها

موتور دیسکی، ثابت زمانی مکانیکی انواع موتورها

موتور دیسکی، ثابت زمانی مکانیکی انواع موتورها

در این مقاله توضیحاتی در مورد موتورهای دیسکی و انواع آنها ارائه می گردد.



موتورهای دیسکی و انواع آنها:



این موتورهای کلاف متحرک، موتورهایی هستند که رتورشان یک صفحه ی صاف دوار می باشد و بر سه نوع تقسیم میشوند: 1_ موتورهای سه سیم پیچه. 2_ موتور پانکیک. 3_ موتور چاپی.



موتور سه سیم پیچه:



اصول کارکرد آن مشابه سایر موتورهای DC می باشد، با این تفاوت که دارای سیم پیچی هایی  مشابه موتورهای القایی نیز می باشد. این موتورها در لرزاننده تلفنهای همراه به کار می رود.



موتور پانکیک:



سیم پیچ موتور پانکیک از سیم های مغناطیسی ساخته شده است و با استفاده از رزین شکل داده می شود. کموتاتور این نوع مانند دیگر موتورهای بدون هسته می باشد. یکی از کاربردهای این نوع موتور در فن های رادیاتور می باشد.



موتور چاپی:



کلاف های آرمیچر این نوع موتور از تعدادی ورقه های مسی ساخته شده و سپس به یکدیگر جوش داده می شوند تا تشکیل سیم پیچی موجی را بدهد. در زمان اختراع این موتورها آرمیچر آنها به روشی که بردهای چاپی تولید می شدند شناخته می شد از این رو به اینها موتورهای چاپی می گویند.



ثابت زمانی مکانیکی انواع موتورها:



1_ در رتور استوانه ای :



ثابت زمانی مکانیکی مخصوصا در نوع میدان خارجی کوچک است. ثابت زمانی مکانیکی در موتورهای نوع میدان داخلی بزرگ است. این گفته بخصوص در موتورهای با قدرت کمتر صادق است.



2_ در رتور چاپی:



چنانچه از آهنربای آلنیکو استفاده شود ثابت زمانی مکانیکی نسبتا کوچک است. بنابراین نتیجه می شود که موتورهای استوانه ای میدان خارجی دارای کوچکترین ثابت زمانی مکانیکی می باشد.




در این مقاله توضیحاتی در مورد کاربرد موتورهای سنکرون در شبکه های صنعتی ارائه می گردد.



 کاربرد موتورهای سنکرون در شبکه های صنعتی:



از موتورهای سنکرون معمولا در کاربردهای صنعتی برای مقاصد خاصی چون کمپرسورها، پمپ ها و یا هرجا که سرعت ثابت یا تصحیح توان مورد نیاز است استفاده می گردد. تصحیح ضریب توان با کنترل جریان تحریک صورت گرفته و در نتیجه در یک شبکه قدرت، کنترلی متغیر و قابل اندازه گیری روی میزان توان راکتیو تولیدی و تصحیح ضریب توان اعمال می شود. معمولا موتورهای سنکرون از نوع موتور با  قطب برجسته بوده و جریان تحریک توسط یک مولد جریان مستقیم مستقر روی شفت موتور و یا توسط مدارات تریستوری تامین می گردد. در بعضی موارد هنگامی که گشتاور راه اندازی زیادی برای یک موتور سنکرون مدنظر باشد، آنرا به روش های معمول راه اندازی موتورهای آسنکرون راه اندازی می نمایند. به عنوان مثال با قرار دادن مقاومتهای راه انداز، موتور، راه اندازی شده و با افزایش سرعت موتور، مقاومتها به تدریج خارج می شوند، در حوالی سرعت سنکرون، مقاومتها تماما جدا شده وتغذیه ولتاژ سیم اعمال می گردد تا موتور به دور سنکرون خود برسد. این گونه موتورها به نام موتورهای القایی سنکرون شناخته می شوند. در موتورهای سنکرون قطب برجسته به دلیل وجود اندوکتانس تحریک روی رتور، اضافه ولتاژهای خیلی زیادی به هنگام قطع تحریک بوجود می آید. برای پرهیز از این مسئله، مقاومتی به نام مقاومت دشارژ میدان با استفاده از کنتاکت های مدار شکن که در حالت عادی بسته اند، قبل از قطع تحریک، در دو سر مدار تحریک قرار داده می شود. این گونه موتورها مانند موتورهای آسنکرون، توسط شبکه های قفس سنجابی قرار داده شده در قطب های روی روتور، راه اندازی می شوند. هنگامی که موتور به ماکزیمم دور خود برسد باید تحریک DC متصل  گردد تا موتور در سرعت سنکرون قرار گیرد. معمولا در اتصال جریان تحریک، مشکلاتی در عمل بوجود می آید، خصوصا  اگر ماشین در اثر اعمال گشتاور بار کامل تمایل به خروج از سنکرونیزم داشته باشد این مشکلات حادتر می شوند. روش کلی جهت اعمال تحریک این است که در این لحظه، فرکانس لغزش در کمترین مقدار خود و جریان لغزشی القایی در روتور از نقطه صفر خود عبور کرده و با شیب مثبت در حال افزایش باشد. رله های خاصی جهت کاربردهایی در زمینه تحریک ماشین های سنکرون ساخته شده است. معمولا در این رله ها فرکانس لغزشی که باید آشکار شود و همچنین زمانی که باید فرمان وصل صادر شود، قابل تنظیم هستند.



منبع: ایستگاه برق



استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است.



بازدید: 1146
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
انواع کنتاکتور هیوندا اشنایدر فانال
جناب آقای مجد
تهران
تلفن:تلفن همراه: 09121181489 - تلفن ثابت: 44038255-021
http://www.VieraElectric.com

شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

تست چاه ارت و صدور گواهی اداره کار
دکتر سیدحميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800