صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی موتور فال هابر، موتورهای بدون هسته، موتور تکفاز

موتور فال هابر، موتورهای بدون هسته، موتور تکفاز

موتور فال هابر، موتورهای بدون هسته، موتور تکفاز

در این مقاله توضیحاتی در مورد موتورهای فال هابر و موتورهای با سیم بندی لوزی ارائه می گردد.



موتورهای فال هابر و موتورهای با سیم بندی لوزی:



معمولا در این موتورها از آهنربای آلنیکو استفاده می شود که شار زیادی تولید می کند. در این موتورها بدنه نیز جز مسیر شار قرار میگیرد که از فولاد یا کربن نرم ساخته شده است. دو یاتاقان نیز معمولا در محفظه ی مرکز آهنرباها قرار می گیرد که شفت و محور را نگه می دارد، در کنار کموتاتور یک دیسک وجود دارد که دیسک کموتاتور نامیده می شود و عامل اتصال سیم بندی به شفت می باشد. این نوع موتورها در مقایسه با سایر موتورهای بدون هسته دارای جاروبک و کموتاتور کوچکتری هستند.



دلایل کوچک بودن کموتاتور در این موتورها:



1_ کموتاتور و جاروبک ها از فلزات گرانبها ساخته می شود مانند طلا، نقره، پلاتین، پالادیم و ... که در مقابل فرآیندهای الکتروشیمیایی در هنگام کارکردن مقاوم هستند.



2_ سرعت خطی کموتاتور کاهش می یابد تا کموتاسیون بهتر انجام شود.



3_ تا جائیکه می توانند اندازه ی موتور را کاهش دهند.



موتورهای با سیم بندی لوزی :



در این نوع سیم پیچی ابتدا کویلها را بصورت لوزی پیچانده و در حین پیچش از آنها شاخکهایی را خارج می کنند. این شاخکها دو کار عمده بر عهده دارند: 1_ اتصال کویلها به کموتاتور 2_ نگه داشتن کویلها و اتصال آنها با شفت.




در این مقاله توضیحاتی در مورد چگونگی کارکرد و انواع موتورهای بدون هسته ارائه می گردد.



چگونگی کارکرد و انواع موتورهای بدون هسته:



موتورهای بدون هسته یا موتورهای بدون آهن به موتورهایی اطلاق می شود که در هسته ی آنها از آهن استفاده نشده است. در ساختار آنها بجای اینکه از هسته ی آهنی استفاده شود سیم بندیها بوسیله ی یک پلاستیک یا رزین همدیگر را در یک ساختار سفت و سخت نگه می دارند. در نتیجه آرمیچر خالی از مواد مغناطیسی می باشد. آهنربای دائم می تواند درون سیم بندیها قرار بگیرد. از مزایای این موتورها می توان به 1_ کوچک بودن 2_ از نظر وزن نسبت به موتورهای هسته دار سبکتر می باشند، اشاره کرد.



اصوا عملکرد:



سیم بندیهای زیادی آهنربای دائم را احاطه کرده اند. هنگامی که سیم بندیها حامل جریان i می باشند بعلت وجود میدان ثابت ناشی آهنربای دائم که دارای چگالی شار B می باشد طبق قانون  فاراده بر آن نیرو وارد می شود و گشتاور تولید می کند. جریان از طریق جاروبک و کموتاتور به سیم بندیها داده میشود. کیفیت موتور بستگی به کیفیت آهنربای دائم بکار رفته ی در آن دارد.



انواع موتورهای بدون هسته:



1_ موتورهای رتور استوانه ای با میدان خارجی



2_ موتورهای رتور استوانه ای با میدان داخلی ( موتورهای فال هابر، موتورهای با سیم بندی لوزی، رتور با سیم بندی بل، رتور با سیم پیچی توپی)



3_ موتورهای دیسکی( موتورهای سه سیم پیچه، موتورهای پانکیک، موتورهای چاپی)




در این مقاله توضیحاتی در مورد موتور القایی تکفاز و موتور تکفاز دوخازنی ارائه می گردد.



موتور القایی تکفاز:



همانطور که مشخص است عامل ایجاد چرخش در موتورهای القایی سه فاز، ایجاد میدان دوار در داخل استاتور می باشد. در صورتی که با عبور جریان AC تک فاز از یک سیم پیچ میدان ضربانی ایجاد  می شود. در واقع چگونگی القای ولتاژ در هادی های رتور و چرخش آن در موتورهای سه فاز و تک فاز شبیه یکدیگر است از این رو به دلیل سادگی ساختمان موتورهای القایی تک فاز، رتور همه آنها را از نوع قفسه سنجابی می سازند.



موتورهای القایی تکفاز دوخازنی:



اگر در موتور القایی از هردوخازن دائم کار و راه انداز استفاده شود موتور را دو خازنی می گویند. خازن راه انداز از نوع الکترولیتیو با ظرفیت زیاد می باشد در حالی که خازن دائم کار از نوع روغنی و دارای ظرفیت کم است. در ابتدای راه اندازی موتور، هر دوخازن با هم موازی بوده و با سیم پیچ راه انداز به طور سری در مدار قرار می گیرند ولی پس از رسیدن دور موتور به 75 درصد دور نامی به وسیله کلید گریز از مرکز خازن راه انداز از مدار خارج می شود و تنها خازن روغنی در مدار باقی می ماند. به دلیل وجود این دو خازن، این نوع موتورها هم دارای مشخصه گشتاور راه اندازی خوب می باشند و هم در زمان کار آرام و بی صدا کار می کنند. در این نوع موتورها سیم پیچ اصلی و راه انداز شبیه یکدیگر در نظر گرفته میشود. این موتورها غالبا جزء موتورهای صنعتی محسوب می شوند و در وسایلی مانند ماشین لباسشویی صنعتی، یخچال های صنعتی، موتورهای بالابر و ... کاربرد دارند.



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)




بازدید: 991
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098