صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی راه اندازی موتور، فرکانس روی روتور، محافظت موتور

راه اندازی موتور، فرکانس روی روتور، محافظت موتور

راه اندازی موتور، فرکانس روی روتور، محافظت موتور

در این مقاله توضیحاتی در مورد راه اندازی موتورهای تکفاز آسنکرون ارائه می گردد.



موتور تکفاز آسنکرون با راه انداز غیر خازنی( کلاجی):



در این موتور به غیر از سیم پیچ های اصلی یک سری سیم پیچ کمکی نیز قرار دارد که میدان مغناطیسی دیگری با فاصله زمان میدان مغناطیسی اصلی به وجود می آورد که باعث چرخش پرقدرت تر موتور می گردد. پس از اینکه سرعت موتور به 75 درصد سرعت اسمی رسید کلاج که تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز کار می کند به عنوان یک کلید عمل کرده و سیم پیچ کمکی را از مدار خارج می کند.



موتور تکفاز آسنکرون با راه انداز خازن موقت:



این موتورها دارای علامت اختصاری CSM می باشند. و دارای یک خازن الکترولیتی با ظرفیت حدود 200 الی 500 میکروفاراد است که با سیم پیچ کمکی به طور سری بسته شده و هردوی آنها با سیم  پیچ اصلی موازی بسته می شوند. خازن و سیم پیچ کمکی یک اختلاف فاز و دو میدان مغناطیسی به وجود می آورد که باعث چرخش موتور می گردد. در این موتور نیز کلید گریز از مرکز سیم پیچ کمکی را  از مدار خارج می کند.



موتور تکفاز آسنکرون با راه انداز خازن موقت و خازن دایم.( با علامت اختصاری TCM):



 یکی از خازن ها پس از راه اندازی از مدار خارج شده و خازن دیگر در حالتی که با سیم پیچ کمکی سری می باشد در مدار باقی می ماند.



موتور تکفاز آسنکرون با راه انداز خازن دایمی(PSCM):



در این موتورها که دارای قدرت کمتری نسبت به موتورهای دیگر می باشد از یک خازن که با سیم پیچ کمکی سری بسته شده است استفاده شده و کلید گریز از مرکز ندارند بنابراین خازن به همراه سیم پیچ کمکی همیشه در مدار باقی است.




در این بخش توضیحات مختصری در مورد فرکانس الکتریکی روی رتور موتور القایی ارائه می گردد.



فرکانس الکتریکی روی رتور در موتور القایی:



یک موتور القایی بر اساس القای جریان ها و ولتاژها در رتور ماشین کار می کند، و به این دلیل به آن  ترانس دوار هم می گویند.همچون یک ترانس، اولیه ( استاتور) ولتاژی را در ثانویه ( رتور) القا می کند، ولی برخلاف ترانس، فرکانس ثانویه لزوما برابر با اولیه نیست. اگر رتور یک موتور قفل شود به نحوی که نتواند حرکت کند، آنگاه رتور دارای فرکانس یکسانی با استاتور خواهد بود. از طرف دیگر، اگر رتور با سرعت سنکرون بچرخد فرکانس روی رتور صفر است.




در این مقاله توضیحات مختصری در مورد چگونگی محافظت انشعاب موتورها ارائه می گردد.



محافظت انشعاب موتورها:



در موتورهای القایی ممکن است جریان شروع تا حدود 7 برابر جریان بار کامل باشد .بنابراین در صورتی که انتخاب فیوز محافظ بر اساس جریان اسمی انجام شود و به جریان راه اندازی توجه نشود  فیوز در زمان راه اندازی خئاهد سوخت. به این منظور دراستانداردهای آلمانی برای موتورهای القایی بدون راه انداز که مستقیما به منبع تغذیه متصل می شوند کوچکترین فیوز اختیار می شود که 6 برابر جریان اسمی را به مدت 5 ثانیه تحمل کند. و در مورد موتورهایی که به راه انداز ستاره مثلث مجهز می باشند کوچکترین فیوزی اختیار می شود که دو برابر جریان اسمی را به مدت 15 ثانیه تحمل کند. در استاندارد آمریکایی اندازه فیوز سریع را 3 برابر جریان اسمی موتور و اندازه فیوز تاخیری را  75/1  برابر جریان اسمی موتور انتخاب می کنند.



منبع: ایستگاه برق



استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است.




بازدید: 844
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098