صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی کلیدهای فشار قوی، سکسیونر قابل قطع زیربار

کلیدهای فشار قوی، سکسیونر قابل قطع زیربار

کلیدهای فشار قوی، سکسیونر قابل قطع زیربار

در این مقاله توضیحاتی در مورد اهمیت کلیدهای فشار قوی و انواع کلیدهای فشار قوی ارائه می گردد.



اهميت کليد های فشارقوی:



کليد های فشارقوی به منظور قطع و وصل خطوط فشارقوی انتقال ، فوق توزيع و توزيع انرژی الکتريکی ،ترانسفورماتور های قدرت ، ژنراتور ها و ساير تجهيزات فشارقوی به کار می رود .هنگام بروز عيب در تجهيزات فشارقوی لازم است که قسمت معيوب شبکه فورا بوسيله کليد فشارقوی بطوراتوماتيک از شبکه جدا و از ادامه برقراری و توسعه عيب جلوگيری شود.



قطع و وصل کليدهای فشارقوی در شبکه به دو صورت انجام می شود :قطع کليد توسط اپراتور با برنامه قبلی و با اطلاع مسئولان شبکه ، به منظور بازرسی ، سرويس و تعميرات تجهيزات و غيره، قطع کليد توسط رله های حفاظتی و سيستم های کنترلی ، هنگام بروز عيب بطور اتوماتيک و بدون برنامه قبلی در خطوط فشارقوی ، ممکن است کليد بطور اتوماتيک توسط سيستم ريکلوزر يا وصل مجدد ، مجددا وصل شود.



انواع کليدهای فشارقوی:



۱جداکننده يا سکسيونر



۲کليد بار يا سکسيونر قابل قطع زير بار



۳کليد قدرت يا ديژنکتور



سکسیونر قابل قطع زیر بار، کارکرد و کاربردهای آن در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.



سکسیونر قابل قطع زیر بار:



به علت اینکه در بیشتر شبکه ها و پست های کوچک، کلید قدرت و سکسیونر و وسایل اضافی مربوط به چفت و بست آنها مبالغ زیادی را از مخارج و هزینه کل تاسیسات را شامل می گردد. وبه علت اینکه در اغلب موارد نصب کلید قدرت با مزایای قطع و وصل سریع آن احتمالا لازم و ضروری نیست، کلید سکسیونر قابل قطع زیر بار طرح و ساخته شد. کلید فشار قوی قابل قطع زیر بار در ضمن اینکه باید وظیفه  یک سکسیونر را انجام دهد یعنی در ضمن برداشتن ولتاژ یک قطع شدگی قابل رویت و مطمئن در مدار شبکه فشار قوی به وجود آورد. باید قادر باشد مانند یک دژنکتور قدرت های کوچک الکتریکی را نیز قطع کند. لذا هر سکسیونر قابل قطع زیر باری باید دارای وسیله ای برای قطع  فوری جرقه باشد.



چگونگی کارکرد سکسیونر قابل قطع زیر بار:



سکسیونر قابل قطع زیر بار اصولا دارای قدرت وصل بسیار زیاد است و می تواند جریان های با شدت 25_75 کیلوآمپر (ماکسیمم موثر) را به خوبی وصل کند ولی قدرت قطع آن کم و از 1500_400 آمپر یعنی در حدود جریان نامی آن تجاوز نمی کند. لذا نتیجه می شود که این کلیدها برای قطع جریان اتصال کوتاه ساخته نشده و مناسب هم نمی باشند. به همین دلیل در صورتی می تواند سکسیونر قابل قطع زیر بار در شبکه فشار قوی مورد استفاده قرار گیرد که این کلید مجهز به قطع کننده جریان اتصال کوتاه گردد و یا اینکه جریان اتصال کوتاه شبکه از قدرت قطع کلید تجاوز نکند.



کاربردهای سکسیونر قابل قطع زیر بار:



کلید قابل قطع زیر بار بخاطر اینکه سکسیونر را نیز انجام می دهد بدون اینکه برای قطع آن احتیاج به برداشت بار باشد، برای صرفه جویی در وسایل چفت و بست بین سکسیونر و دژینکتور در خطوط خروجی نیز استفاده می شود.در ضمن سکسیونر قابل قطع زیر بار برای وصل سیم های نقل انرژی، کابل های خروجی، ترانسفورماتورهای کم قدرت و همینطور قطع و وصل مدارها و شبکه های حلقه ای و مسدود بسیار مناسب است. علاوه بر آن می توان از سکسیونر قابل قطع زیر بار برای راه اندازی موتورهای فشار قوی و اتصال خازن ها و سلفهای فشار قوی استفاده کرد. وسیله قطع و وصل این کلیدها اغلب دستی است.



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)


بازدید: 1150
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
انواع کنتاکتور هیوندا اشنایدر فانال
جناب آقای مجد
تهران
تلفن:تلفن همراه: 09121181489 - تلفن ثابت: 44038255-021
http://www.VieraElectric.com

شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

تست چاه ارت و صدور گواهی اداره کار
دکتر سیدحميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800