صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی پسماند مغناطیسی در ترانس، ترانس در پست زمینی

پسماند مغناطیسی در ترانس، ترانس در پست زمینی

پسماند مغناطیسی در ترانس، ترانس در پست زمینی

در این مقاله توضیحاتی در مورد تاثیر پسماند مغناطیسی در هسته ترانسفورماتور ارائه می گردد.



تاثیر پسماند مغناطیسی در هسته ترانسفورماتور:



هسته ترانسفورماتور ممکن است به علت جدا شدن از شبکه برق و یا آزمایش اندازه گیری مقاومتdc سیم پیچ ها دارای پسماند مغناطیسی باشد. پسماند مغناطیسی سبب ایجاد جریان تحریک  بیشتر از حالت طبیعی خواهد گردید. در سایت های صنعتی برای تمایز افزایش جریان تحریک ناشی از فالت در ترانسفورماتور و یا پسماند مغناطیسی روش های متداولی موجود نمی باشد. ولی تجارب نشان داده است که گرچه معمولا پسماند مغناطیسی در هسته ترانسفورماتور موجود می باشد ولی در بیشتر حالات باعث تغییرات قابل توجه در نتایج اندازه گیری ها نمی گردد. در اکثر فالت ها و اشکالاتی که توسط  فرایند اندازه گیری جریان تحریک ردیابی می گردند اختلاف جریان تحریک اندازه گیری شده بین دوفاز می باید از 10 درصد بیشتر گردد. این مقایسه ممکن است با جریان های اندازه گیری شده در دوره های قبلی نیز انجام شود. اختلاف های کمتر در جریان فازهای مختلف ممکن است بیان گر فالت در هسته مغناطیسی نیز بوده و لازم است تحت بررسی دقیق قرار گیرد. در صورتی که اختلاف قابل توجه در جریان ها مشاهده شود برای خارج کردن اثر پسماند مغناطیسی در نتایج اندازه گیری بایستی هسته مغناطیسی، مغناطیس زدایی شود . توصیه می شود برای برای جلوگیری از ایجاد پسماند مغناطیسی آزمایش اندازه گیری مقاومت اهمی dc پس از آزمایش جریان  تحریک ترانسفورماتور صورت گیرد.




در این مقاله توضیحاتی در مورد ترانسفورماتور در پست های زمینی توزیع و چگونگی نصب آنها ارائه می گردد.



 نگاهی به ترانسفورماتور در پست های زمینی توزیع:



پست های زمینی توزیع هر کدام شامل یک یا دو دستگاه ترانسفورماتور توزیع می باشند که قدرت نامی آنها برحسب نیاز می تواند معادل 500، 630، 800، 1000 یا حداکثر 12500 کیلو ولت آمپر انتخاب گردد.این ترانسفورماتورها از نوع روغنی با منبع انبساط روغن و بدون رادیاتورهای جداشونده از بدنه بوده و خنک شدن آنها بصورت طبیعی (ONAN) انجام میگیرد. میزان تلفات، ابعاد خارجی و سایر مشخصاتی که در طراحی فضای استقرار و ابعاد حوضچه روغن ترانسفورماتور موثر است، مطابق با مشخصات ترانسفورماتورهای توزیع استاندارد ایران در نظر گرفته شده است. بدیهی است که در صورت استفاده از انواع دیگر ترانسفورماتور، می باید جزئیات این ترانسفورماتورها از نظر تفاوت ابعاد وساختمان آنها مورد توجه قرار بگیرد.



چگونگی نصب ترانسفورماتورها در پست های زمینی توزیع:



ترانسفورماتورهایی که در پست های زمینی نصب می شوند ترجیحا باید مجهز به جعبه سرکابل و  محفظه دربرگیرنده ترمینال های فشار متوسط و فشار ضعیف باشند. لیکن ترانسفورماتورهای مورد استفاده در ایران عموما از نوع بوشینگ عریان می باشند. این بوشینگ ها به علت کوچکی بدنه ترانسفورماتور توزیع در ارتفاع پایین قرار دارند و این امر از نظر ایمنی خطرناک است. برای تامین ایمنی کارکنان در مقابل خطرات احتمالی ناشی از تماس نزدیک با قسمت های برقدار و بوشینگهای عریان ترانسفورماتور، لازمست که اولا وضعیت استقرار ترانسفورماتور در اینگونه پست ها از جهت قرار گرفتن بوشینگ های فشار متوسط و مسیر دسترسی به آنها درست انتخاب گردد به طوری که این ناحیه در مسیر عبور افراد قرار نداشته باشد و حتی الامکان در مجاورت دیوار واقع گردد. در این حالت وضعیت قرار گرفتن پلاک مشخصات و درجه روغن نما و دماسنج ترانسفورماتور نیز باید برای مشاهده ایمن از فاصله یک متری مناسب باشد، در این رابطه مناسب است پلاک مشخصات ترانسفورماتور بصورت قابل جابجا شدن( مثلا نصب با پیچ و مهره) تعبیه گردد. ثانیا لازمست که حریم ترانسفورماتور با استفاده از نرده مشبک فلزی یا تور سیمی از سایر نواحی مجزا گردد. در این حالت روی نرده فلزی باید تابلو هشدار دهنده ای با مضمون زیر نصب شود ( خطر مرگ: قبل از ورود به حریم ترانسفورماتور برق آنرا قطع کنید).



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است



بازدید: 1027
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098