صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی روغن های ترانس، تست های ضربه صاعقه ترانس

روغن های ترانس، تست های ضربه صاعقه ترانس

روغن های ترانس، تست های ضربه صاعقه ترانس

در این مقاله توضیحاتی در مورد روغن های مورد استفاده در ترانسفورماتورها ارائه می گردد.



روغن های به کار رفته در ترانسفورماتورها:



روغن های ترانسفورماتور تولید شده در دنیا به دو نوع حاوی مواد بازدارنده و فاقد مواد بازدارنده  تقسیم می شود. مواد بازدارنده در حقیقت موادی است که به منظور افزایش پایداری روغن در برابر  اکسیداسیون در مرحله تولید به روغن ترانسفورماتور افزوده شده و با توجه به کیفیت بهتر روغنهای با مواد بازدارنده در مقایسه با روغنهای فاقد موادبازدارنده از این روغن در ترانسفورماتورهای مهم ( نیروگاهی، کوره و برخی ترانسفورماتورهای صنایع) استفاده می شود. طبق ارزیابی بعمل آمده حدود 50 درصد ترانسفورماتورهای مورد استفاده در سطح دنیا حاوی روغن با مواد بازدارنده می باشد. روغنهای حاوی مواد بازدارنده هریک تا دو سال یکبار مورد آزمون اندازه گیری مواد بازدارنده قرار گرفته و در صورت کاهش مقدار مواد بازدارنده به کمتر از 60 درصد مقدار اولیه می بایست نسبت به سرریز ماده بازدارنده به روغن در اسرع وقت اقدام نمود. در صورت عدم سرریز به موقع مواد بازدارنده و افزایش مقدار اسیدیته به بیشتر از 08/0 و کاهش مقدار کشش سطحی به کمتر از 28، دیگر افزودن ماده بازدارنده کافی نبوده و کل روغن ترانسفورماتور می بایست تعویض شود که این امر هزینه هنگفتی ( در مقایسه با افزودن ماده بازدارنده) به بهره بردار ترانسفورماتور تحمیل خواهد نمود.




در این مقاله توضیحات مختصری در مورد تست های ضربه صاعقه روی ترانسفورماتور ارائه می گردد.



تست های ضربه صاعقه روی ترانسفورماتور:



1_ تست ضربه صاعقه کامل LI:



در این تست، استقامت عایقی ترمینال های خط ( سرفازها) ترانسفورماتور در برابر ولتاژ صاعقه صحه گذاری می شود. که در آن ترانسفورماتور تحت تنش ناشی از مولفه های فرکانس بالای ولتاژ صاعقه قرار می گیرد که منجر به تولید تنش های ولتاژی  غیر یکنواخت در طول سیم پیچ میگردد. در این تست، ولتاژ ضربه صاعقه استاندارد با مشخصات زمانی 1.2/50 میکروثانیه به صورت جداگانه به هرکدام از فازهای ترانسفورماتور اعمال می گردد. هنگام اعمال ولتاژ به هر فاز، تمامی فازهای دیگر زمین می شوند.



2_ تست ضربه صاعقه برش یافته (LIC):



کلیات این تست، مشابه تست LI می باشد با این تفاوت که ولتاژ اعمال شده ضربه استاندارد، در  قسمت پشت موج، ناگهان برش داده می شود. در این حالت علاوه بر فرکانس های موجود در ضربه کامل، تغییرات خیلی بالای نرخ ولتاژ (ناشی از برش آنی) در قسمت دم موج، نیز به سیم پیچ اعمال می گردد. ولتاژ ضربه LIC دامنه بزرگتری نسبت به ولتاژ ضربه LI داشته و در برگیرنده مولفه های  فرکانسی بالاتری می باشد.



3_ تست ضربه صاعقه ترمینال نوترال (LIN):



در این تست، ولتاژ صاعقه متناظر با um نوترال در حالتی به نوترال ترانسفورماتوراعمال میگردد که  تمامی ترمینال های دیگر زمین شده اند. شکل موج ضربه اعمالی نیز مشابه ضربه صاعقه استانداردLI می باشد با این تفاوت که زمان پیشانی موج می تواند تا 133 میکروثانیه باشد.



4_ تست ضربه سوئیچینگ (SI):



این تست تنها بر روی سیم پیچی از ترانسفورماتور انجام می گردد  که بالاترین ولتاژ را داراست. ولتاژ ضربه به نوبت به هر کدام از فازهای سمت فشار قوی اعمال می گردد. مدار اندازه گیری در این تست بدین صورت می باشد که در سیم پیچ ستاره با نوترال بیرونی، ترمینال نوترال می بایست بصورت مستقیم و یا ازطریق مقاومت شنت اندازه گیری زمین گردد. دو ترمینال باقیمانده دیگر از سیم پیچ تحت تست، نیز از طریق مقاومت های میراکننده بزرگ به زمین وصل می شوند و ترمینال های سیم پیچ های دیگر نیز باز می باشند. برای سیم پیچ مثلث، ترمینال انتهایی فازی از سیم پیچ که تحت تست قرار می گیرد، مستقیم و یا از طریق یک مقاومت شنت کوچک زمین می گردد و تمام ترمینال های دیگر باز باقی می مانند.



منبع: ایستگاه برق



استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است



بازدید: 868
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098