صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی نحوه کار و انواع مولتی متر، مولتی متر 144

نحوه کار و انواع مولتی متر، مولتی متر 144

نحوه کار و انواع مولتی متر، مولتی متر 144

انواع مولتی متر و کاربرد آنها:



مولتی متر دیجیتال:



مولتی متر دیجیتال کمیت های اندازه گیری شده را به صورت رقم و یا ارقامی بر روی صفحه نمایش نشان می دهد و معمولا واحد کمیت اندازه گیری شده را نیز به طریق مناسبی نمایش می دهد.



مولتی متر کلمپی :



نوع دیگری مولتی متر دیجیتالی نیز وجود دارد که در آن علاوه بر امکانات بیان شده کلمپی نیز وجود دارد. توسط این کلمپ می توان بدون نیاز به سری کردن مولتی متربا المان مورد نظر در مدار ، جریان گذرنده از آن المان را اندازه گرفت. اگر سیم حلمل جریان متصل به المان مورد نظر را بین انبرهای این  مولتی متر قرار دهیم، مولتی متر مقدار جریان گذرنده از سیم و در نتیجه مقدار جریان گذرنده از المان مورد نظر را نمایش می دهد.



مولتی متر اتورنج :



در برخی از تنواع مولتی مترهای دیجیتال ،انتخاب رنج اندازه گیری هر یک از پارامترها بصورت اتوماتیک توسط مولتی متر صورت می گیرد. این قابلیت باعث تسهیل کار با مولتی متر میشود .البته به نظر داشته باشید اتورنج بورن یک مولتی متر در زمانی که پیوسته قصد اندازه کیری یک رنج به صورت پی در پی را دارید باعث کند شدن عملیات اندازه گیری میگرد.



مولتی متر رومبزی :  



برخی از مدل های مولتی متر دیجیتال که در آنها نیاز به دقت بالاتر و قابلیت کالیبراسیون و عموما جهت کار در آزمایشگاه های الکترونیک مورد استفاده قرار میگیرد مولتی مترهای رومیزی است. البته این گروه از مولتی مترها عموما قیمت بالاتری داشته و همچنین همان گونه که از نامشان مشخص است جهت استفاده پرتابل طراحی نمی شوند.



مولتی متر آنالوگ : 



در ظاهر مولتی متر آنالوگ یا عقربه ای معمولا از یک صفحه با تعدادی خطوط مدرج ، یک عقربه که می تواند روی خطوط مدرج حرکت کند ،یک سلکتور ، تعدادی ترمینال ،یک پتانسیومتر تنظیم صفر و دو سیمرابط تشکیل می شود.




آشنایی و نحوه کار با انواع مولتیمتر:



پارامترهای مختلف الکتریکی و الکترونیکی در مدارات و قطعات الکترونیکی توسط دستگاه هایی مانند ولت متر ،آمپر متر ،اهممتر و ... قابل اندازه گیری می باشد.مولتی متر دستگاهی است که به تنهایی قابلیت اندازه گیری این پارامترها را دارد. مولتی مترها در اشکال مختلفی طراحی میشوند و لازم است جهت استفاده از هر کدام دستورالعمل مربوطه را که توسط شرکت سازنده تهیه می شود مطالعه نمایید. با این حال مطالبی که در ادامه می آید مربوط به کلیات مولتی مترها می باشد و آشنایی با این مفاهیم شما را در استفاده از مولتی مترتان یاری می نماید.




در این مقاله در مورد مولتی متر 144 شیوا امواج و ویژگی های آن ارائه می گردد.



مولتی متر 144 شیوا امواج:



مولتی متر 144 شیوا امواج با نمایشگرهای دیجیتالی بزرگ جهت اندازه گیری و نمایش 6 پارامتر ولتاژ، 6 پارامتر ماکزیمم ولتاژ و 6 پارامتر مینیمم ولتاژ، اندازه گیری و نمایش هم زمان 3 پارامتر جریان، 3 پارامتر ماکزیمم جریان و همچنین اندازه گیری و نمایش فرکانس طراحی و ساخته شده است. با استفاده از این دستگاه می توان جریان های مورد نظر را به دو روش TRUE RMS و روش معمولی  اندازه گیری و مشاهده نمود. در کل همه پارامترهای مورد نیاز در برق را نشان می دهد.



کلمات کلیدی: مولتی متر، نمایشگر دیجیتال، اندازه گیری، ماکزیمم ولتاژ، ماکزیمم جریان، فرکانس، برق، روش TRUE RMS.



ویژگی های مولتی متر 144 شیوا امواج:



1_ دستگاهی با نمایشگرهای بزرگ جهت اندازه گیری و نمایش جریان به دو روش عادی و TRUE RMS و نمایش ولتاژ 2_ سه عدد نشانگر برای نمایش سیگنال های برق ورودی (R.S.T) 3_ نمایش ( ولتاژهای فازی نسبت به نول و همچنین ولتاژهای خطی، همزمان جریان های فازی، فرکانس شبکه ، خطای جریان عبوری بیش از حد) 4_ نمایش و ثبت ( ماکزیمم و مینیمم ولتاژ، ماکزیمم جریان) 5_ قابلیت ( قفل بر روی هر کدام از ولتاژها، نمایش ولتاژها به صورت چرخشی و ثابت، تنظیم CT و نمایش آن) 5_ نمایش هر پارامتر همراه با روشن شدن نشانگرهای مربوطه 66_ ذخیره تمامی اطلاعات در هنگام قطع برق 7_ دارای ترمینال های سوکتی، راهنمای نصب و سیم کشی روی  ترمینال های دستگاه.



کلمات کلیدی: دستگاه، اندازه گیری، نمایش ولتاژ، نشانگر، یرق ورودی، ولتاژ فازی، فرکانس شبکه، ترمینال های سوکتی.



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)




بازدید: 946
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098