صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی تجهیزات تشخیص حریق ( دتکتورها)

تجهیزات تشخیص حریق ( دتکتورها)

تجهیزات تشخیص حریق ( دتکتورها)

در این مقاله توضیحاتی در مورد تجهیزات تشخیص حریق ( دتکتورها) ارائه می گردد.



تجهیزات تشخیص حریق ( دتکتورها):



دتکتورها وسایل الکترونیکی هستند که در شکل ها و طرح های مختلف و معمولا به رنگ سفید توسط کارخانه های سازنده ارائه می شوند و در محل های مناسب ساختمان مانند آشپزخانه، موتورخانه، اتاق بایگانی، راهروها، اتاق های منزل، اتاق های کنفرانس به صورت سقفی یا دیواری روی پایه های مخصوص نصب می شوند و وظیفه آنها تشخیص حریق و اعلام آن به مرکز کنترل می باشد. تغذیه دتکتورها معمولا با ولتاژ 24 ولت dc صورت می گیرد ولی دتکتورهایی وجود دارند که از ولتاژهای 12 و 48 ولت dc و یا 220 ac تغذیه می شوند. جریان عبوری از آنها در حالت عادی چند ده میلی آمپر است و در مواقع بروز حریق افزایش می یابد. بسته به اینکه دتکتورها از کدام اثر آتش برای تشخیص استفاده می کند در انواع گوناگونی به صورت زیر ساخته می شوند:



1_ دتکتور دودی   



2_ دتکتور حرارتی



3_دتکتور شعله ای



1_ دتکتور دودی (smoke detector):



این دتکتورها به صورت سقفی نصب می شوند و دارای محفظه ای هستند که بعد از پر شدن دود به این محفظه تحریک شده و با تغییر جریان عبوری به مرکز کنترل اعلام حریق می نمایند و دارای سه نوع می باشند:



الف: دتکتور دودی یونیزاسیون:



این دتکتورها دارای یک عنصر تشعشع کننده رادیو اکتیو می باشد. دراثر عبور اشعه رادیو اکتیو از هوای داخل محفظه و یونیزه کردن آن مقداری جریان عبور می کند. در مواقعی که دود داخل این محفظه می شود جریان عبوری تغییر می کند و باعث اعلام حریق می شود. به دلیل حساسیت زیاد در برابر دود در جاهایی که حجم آتش زیاد و دود کم ایجاد می شود از این دتکتورها استفاده می شود ولی بطور کلی می توان آنها را در مجتمع های مسکونی_ ادارات وبیمارستان ها نصب نمود.



ب: دتکتور دودی نوری (اپتیکال):



به این نوع دتکتورها دتکتور فتوالکتریک نیز گفته می شود و دارای یک سلول نوری در داخل خود می باشد که با ورود دود به محفظه و کم شدن نور تحریک شده و اعلام حریق می نماید. در محل هایی مانند انبارهای مواد pvc که در هنگام بروز حریق دود غلیظ تولید می شود و آتش سوزی به آهستگی انجام می گیرد استفاده از آنها مناسب است.



ج: دتکتور دودی اشعه ای:



در مواردی که بخواهیم مکان وسیعی مانند سالن یک کارخانه و یا سالن موزه و ... را تحت پوشش سیستم اعلام حریق قرار دهیم و نصب دتکتورهای معمولی مشکل و یا غیر اقتصادی باشد از این نوع دتکتورها استفاده می گردد. این دتکتورها دارای یک قسمت فرستنده (TX) هستند که اشعه ای به سمت گیرنده (RX) می فرستد این دو قسمت در دو سمت سالن نصب می شوند و هرگاه عاملی مانند دود بین این دو عنصر واقع شود و ارتباط اشعه را قطع کند باعث اعلام خطر می گردد.



2_ دتکتور حرارتی ( Heat Detector):



این دتکتورها دارای یک مقاومت حرارتی می باشند که در اثر حرارت حاصل از حریق مقاومت آن کم شده و باعث افزایش جریان می شود و به مرکز کنترل اعلام حریق می نماید. نصب آنها نیز بصورت سقفی و طبق استاندارد BS 5839 می باشد و در دو نوع ارائه می شوند:



الف: نوع حرارتی ثابت:



در محل هایی که تغییرات دما ناگهانی اتفاق می افتد ( مانند آشپزخانه) از این نوع دتکتورها استفاده می شود. این دتکتورها در دمای ثابتی تنظیم شده اند از اینرو به آنها دتکتور حرارتی فیکس می گویند.



ب: نوع حرارتی افزایشی:



در محل هایی که افزایش دما بصورت تدریجی اتفاق می افتد ( مانند موتورخانه ) از این دتکتورها استفاده می شود این دتکتورها دارای ولومی برای تنظیم دما می باشند.



نکته: دتکتور هایی به اسم دتکتور مولتی موجود هستند که شامل دو طبقه هستند که یکی به عنوان دتکتور حرارتی و دیگری به عنوان دتکتور دودی عمل می کند و در محل هایی که هم امکان وجود دود و هم حرارت هست به کار می روند.



3_ دتکتور شعله ای ( Infrar Flame):



این دتکتورها با استفاده از سنسور گیرنده اشعه ماورا بنفش شعله آتش یا اشعه مادون قرمز آتش را تشخیص داده و اعلام حریق می نماید. زمان پاسخ آنها حدود چند ثانیه می باشد و آتش را بسیار سریع تشخیص می دهند. در دو نوع قابل نصب برای فضای داخلی و فضای خارجی موجود می باشند و ولتاژ کار آنها 12 الی 30 ولت DC است زاویه دید آنها نیز 120 درجه می باشد.



منبع: سود ایران



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)


بازدید: 1196
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098