صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی سنسور نوری و انواع آن

سنسور نوری و انواع آن

سنسور نوری و انواع آن

در این مقاله توضیحاتی در مورد سنسور نوری و انواع آن ارائه می گردد.



سنسور نوری:



سنسورهای نوری بر اساس ارسال و دریافت نور مدوله شده کار می کنند. نور مدوله شده پالس هایی با فرکانس مابین 5 کیلو هرتز تا 30 کیلو هرتز می باشد و استفاده از نور مدوله شده سبب بالا رفتن رنج تشخیص سنسور و همچنین پایین آمدن اثر نور محیط بر روی سنسور می شود، این نور می تواند در طیف نور مرئی سبز تا نور نامرئی مادون قرمز باشد.



البته بیشتر در ساخت سنسورهای نوری از نور مادون قرمز با طول موج 880 میلی متر استفاده می شود، علت این امر تداخل کم نور مادون قرمز با نور محیط و بالا رفتن فاصله سویچینگ سنسور می باشد. بر روی سنسورهای نوری یک پتانسیومتر به منظور تنظیم حساسیت سنسور نصب می شود.



سنسورهای نوری به 4 دسته زیر تقسیم بندی می شوند: 1_ سنسورهای نوری یک طرفه 2_ سنسورهای نوری رفلکتوری 3_ سنسورهای نوری دو طرفه 4_ سنسورهای نوری همراه با کابل فیبر نوری



1_ سنسورهای نوری یک طرفه:



سنسورهای نوری یک طرفه بر اساس ارسال نور مدوله شده و دریافت بازتابش این نور از سطوح مختلف کار می کنند. در این سنسور بخش فرستنده و گیرنده در کنار یکدیگر در داخل یک کیس نصب می شوند. در سنسور نوری یک طرفه، نور مدوله شده توسط فرستنده به طور مستقیم در فضا پخش می شود، در صورتی که این نور به مانعی برخورد کند به صورت مستقیم و غیر مستقیم منعکس می شود که میزان انعکاس این نور بستگی به رنگ، نوع سطح، حجم و زاویه مانع دارد.



2_ سنسورهای نوری رفلکتوری:



سنسور نوری رفلکتوری بر اساس نور مدوله شده و دریافت انعکاس این نور از رفلکتور عمل می کند. در این سنسور بخش فرستنده و گیرنده در کنار یکدیگر در داخل یک کیس نصب می شوند و نور مدوله شده در فضا منتشر می شود، در روبروی سنسور یک صفحه رفلکتور نصب می گردد، رفلکتور یک صفحه ی منعکس کننده نور است و با برخورد این نور به رفلکتور نور تحت زاویه ای معین به صورت یک خط مستقیم به سمت گیرنده سنسور انعکاس داده می شود.



3_ سنسورهای نوری دو طرفه:



سنسور نوری دوطرفه براساس ارسال نور مدوله شده در قسمت فرستنده و دریافت این نور توسط گیرنده ای که در مقابل فرستنده نصب می شود، عمل می نماید. در این نوع سنسور فرستنده و گیرنده مجزا از یکدیگر می باشند و نور مدوله شده توسط فرستنده ارسال می شود و گیرنده ای که در مقابل فرستنده نصب شده است این نور را دریافت می کند و در صورتی که مابین فرستنده و گیرنده مانعی قرار گیرد دیگر نور توسط گیرنده دریافت نمی شوند در نتیجه سنسور وجود مانع را تشخیص داده و خروجی سنسور تغییر وضعیت می دهد.



4_ سنسورهای نوری همراه با کابل فیبر نوری:



می توان با استفاده از کابل های فیبر نوری نور فرستنده و گیرنده سنسورهای نوری را کنترل کرد در واقع می توان نور منتشر شده توسط بخش فرستنده سنسور را با استفاده از کابل فیبر نوری به نقاط دلخواه هدایت کرد. سنسورهای نوری همراه با کابل فیبر نوری در بسیاری از محیط ها مورد استفاده قرار می گیرند اما کاربرد اصلی آنها در محیط هایی که خطر انفجار وجود دارد می باشد، همچنین با استفاده از کابل فیبر نوری این امکان وجود دارد که از سنسور یک طرفه مانند سنسور دو طرفه استفاده کرد.



منبع: سود ایران



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)


بازدید: 584
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
انواع کنتاکتور هیوندا اشنایدر فانال
جناب آقای مجد
تهران
تلفن:تلفن همراه: 09121181489 - تلفن ثابت: 44038255-021
http://www.VieraElectric.com

شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

تست چاه ارت و صدور گواهی اداره کار
دکتر سیدحميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800