صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی عملکرد فیوز در کابل خودنگه دار، قدرت قطع فیوزها

عملکرد فیوز در کابل خودنگه دار، قدرت قطع فیوزها

عملکرد فیوز در کابل خودنگه دار، قدرت قطع فیوزها

در این مقاله توضیحاتی در مورد چگونگی عملکرد کلید فیوزها در کابل خودنگه دار و محل های نصب کلید فیوزها در شبکه ارائه می گردد.



چگونگی عملکرد کلید فیوزها در کابل خودنگه دار و محل های نصب کلید فیوزها در شبکه :



از این تجهیز برای حفاظت شبکه های احداث شده با کابل خودنگه دار استفاده می شود.  این تجهیز به راحتی قابل نصب بر روی پایه بوده و به وسیله چوب استیک مناسب از پایین قابل قطع و وصل می باشد. معمولا در دو رنج 160 آمپر و 400 آمپر ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.این کلیدها دارای جرقه گیر و محفظه خفه کننده جرقه بوده و می توان آنها را در زیر بار نامی نیز قطع نمود. از این کلیدها از نوع تک پل تا چهار پل موجود می باشد و از دو قسمت تشکیل شده که شامل قسمت حامل فیوز که قابل جداشدن از کلید است و پایه فیوزها می باشد. نمایشگر وضعیت کلید با نمایشگر رنگی وضعیت کلید را از لحاظ قرارداشتن فیوز در داخل کلید مشخص می کند.



محل های نصب کلید فیوز در شبکه:



1_ حفاظت فیدر خروجی از پست 2_ حفاظت شبکه در محل هایی که سطح مقطع شبکه تغییر می کند 3_ حفاظت متعدد در شبکه های طولانی 4_ در محل رینگ خطوط اصلی از دو پست مختلف 5_ حفاظت فیدرهای مصرف کننده های اختصاصی 6_ حفاظت انشعاب موقت واگذار شده به یک مصرف کننده 7_ محل انشعاب کابل خودنگه دار از شبکه هوایی با سیم لخت و یا شبکه با کابل زمینی.




در این بخش توضیحات مختصری در مورد قدرت قطع فیوزها و آزمایش فیوزها ارائه می گردد.



قدرت قطع فیوزها:



حداکثر جریانی را که فیوز بدون آسیب رساندن به پایه و حامل خود حمل می کند، قدرت  قطع فیوز نامیده می شود و بر حسب کیلو آمپر اندازه گیری می شود و گاهی نیز با ضرب این جریان در مقدار اسمی ولتاژ مدار قدرت قطع فیوز را بر حسب کیلوولت آمپر یا مگا ولت آمپر مشخص می کنیم. در انتخاب فیوز لازم است جریان اتصال کوتاه مدار در محل استقرار فیوز محاسبه شود و فیوزی که قدرت قطع لازم را دارا می باشد انتخاب شود.



آزمایش فیوزها:



برای کسب اطمینان از سالم بودن فیوزها ضوابط آلمانی ، آزمایشهای استانداردی برای فیوزها وضع کرده اند. در این استاندارد برای آزمایش هر فیوز دو مقدار جریان به صورت ضریبی از جریان اسمی فیوز در نظر گرفته شده است .یکی جریان کوچک  آزمایش نام گرفته است و این جریان را فیوزهای تا 63 آمپر برای حداقل یک ساعت و فیوزهای بزرگتر از 63 آمپر برای حداقل دو ساعت باید بدون ذوب شدن تحمل کنند. دیگری جریان بزرگ آزمایش نام کرفته و برابر جریانی است که در آن فیوزها ی تا 63 آمپر در طی یک ساعت و فیوزهای بزرگتر از 63 آمپر در مدت دو ساعت باید ذوب شوند و مدار را قطع کنند.



منبع: ایستگاه برق



استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است.



بازدید: 879
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098