صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی ساختمان رله بوخهلتس و رله دیستانس

ساختمان رله بوخهلتس و رله دیستانس

ساختمان رله بوخهلتس و رله دیستانس

در این مقاله توضیحاتی در مورد کارکرد و چگونگی عملکرد رله بوخهلتس ارائه می گردد.



  کارکرد و چگونگی عملکرد رله بوخهلتس:



رله بوخهلتس یک رله حفاظتی برای دستگاهی است که توسط روغن خنک میشود و یا از روغن بعنوان ایزولاسیون در آن استفاده شده است و دارای ظرف انبساط نیز میباشد. این رله با بوجود آمدن گاز یا هوا در داخل منبع روغن دستگاه و یا  پایین رفتن سطح روغن از حد مجاز و یا در اثر جریان پیدا کردن شدید روغن بکار می افتد و سبب به صدا در آوردن سیگنال و دادن علامت می شود و یا اینکه مستقیما دستگاه خسارت دیده را از برق قطع می کند. رله بوخهلتس به قدری دقیق است که به محض اتفاق افتادن کوچکترین خطائی عمل می کند و مانع آن می شود که دستگاه خسارت زیادی ببیند. خطاهایی که سبب بکار انداختن رله بوخهلتس می شود عبارتند از: 1_ جرقه بین قسمتهای زیر فشار و هستهترانسفورماتور 2_ اتصال بدنه داخل ترانس 3_ اتصال حلقه و کلاف 4_ قطع شدن یکفاز 5_ نشت شدید روغن از تانک اصلی یا از لوله های ارتباطی.



نحوه عملکرد رله:



در خطاهای کوچک هوا یا گازهای متصاعد شده از روغن، وارد لوله رابط بین ترانسفورماتور و منبع ذخیره روغن شده و به داخل رله بوخهلتس که در یک قسمت از این لوله قرار دارد راه یافته و به طرف قسمت بالای رله که به صورت مخزن گاز درست شده است صعود می کند و در آنجا جمع می شود. گازهای راه یافته به داخل رله بوخهلتس به سطح فوقانی روغن فشار می آورد و باعث پایین آوردن سطح روغن در رله بوخهلتس میگردد این فشار به شناور بالائی رله منتقل میشود و آنرا بطرف پایین میراند. حرکت شناور باعث بستن و یا باز کردن کنتاکت هایی می شود که جهت دادن فرمان در یک محفظه جیوه ای تعبیه شده است. در موقعی که خطا بصورت یک اتصالی شدید باشد گازهای متصاعد شده در اثر قوس الکتریکی قدری زیاد می گردد که موجب راندن موجی از روغن به داخل ظرف انبساط می شود. اگر سرعت موج روغن از مقدار معینی که قبلا تنظیم شده است تجاوز کند، قبل از اینکه گازها به داخل رله بوخهلتس راه یابند دریچه اطمینان رله بکار می افتد و باعث قطع ترانسفورماتور از برق می شود.




در این مقاله توضیحاتی در مورد اصول کار، ساختمان و انواع رله های دیستانس ارائه می گردد.



اصول کار رله های دیستانس:



رله های دیستانس صرفنظر از انواع مختلف آنها، بر مبنای اندازه گیری فاصله الکتریکی رله تا محل خطا کار می کنند. در مواقعی که حداقل جریان خطا قابل مقایسه با جریان بار باشد، این رله ها کاربرد وسیعی پیدا می کنند و این از آنجا ناشی  می شود که رله های دیستانس به جریان حساس نیستند، بلکه امپدانس ظاهری ( فاصله الکتریکی) تا محل خطا را می سنجند. رله های دیستانس براساس پارامتری به نام امپدانس تنظیم رله کار می کنند. این امپدانس، برابر امپدانس قسمتی از خط است که رله باید آن قسمت را مورد حفاظت قرار دهد.



ساختمان رله دیستانس:



این رله با دو عنصر ولتاژ و جریان سروکار دارد و نسبت این دو پارامتر را می سنجد. یعنی در اصل از دو ترانس ولتاژ و جریان  تشکیل شده است. بطور کلی می توان گفت که یک رله دیستانس از قسمت های زیر تشکیل شده است: عضو تحریک کننده، عضو سنجشی رله دیستانس( عضو زمانی)، عضو جهت یاب، تعداد زیادی رله کمکی. طرز کار بدین صورت است که از سیم پیچ عمل کننده جریانی متناسب با جریان اتصال کوتاه می گذرد و هنگامیکه جریان خطا به یک آستانه رسید، این سیم پیچ تحریک شده و کنتاکتهای مربوطه را به هم وصل می کند در نتیجه رله عمل کرده و مدار قطع می گردد و در ضمن سیم پیچی که سیم پیچ بازدارنده نام دارد نیروی مقاوم یا نیروی بازدارنده را تولید می کند و باعث تولید گشتاور در خلاف جهت گشتاور حاصل از سیم پیچ عمل کننده می گردد. لذا هرچه ولتاژ بیشتر باشد یا نقطه اتصال کوتاه از رله دورتر باشد، نیروی سیم پیچ بازدارنده بیشتر شده و در اصل مقاومت ظاهری خط تا نقطه اتصالی بیشتر می شود. به طور کلی در یک رله دیستانس از یک تحریک جریان زیاد و یک تحریک ولتاژ کم و در نتیجه از تحریک توسط امپدانس کم استفاده می شود. در تحریک توسط جریان زیاد از یک رله جریان زیاد که برای 0.8 تا 2 برابر جریان نامی ترانسفورماتور جریان قابل تنظیم است، استفاده می شود و می توان با توجه به نوع شبکه، در مواقعی که نقطه صفر ستاره آن ایزوله باشد، از دو رله استفاده کرد. در مواقعی که شبکه مستقیما به زمین وصل شده باشد از سه رله استفاده می کنند، البته رله سوم، رله اتصال زمین می باشد. تحریک توسط رله های جریان زیاد در شبکه هایی قابل استفاده است که حداقل جریان اتصال کوتاه فازی، از ماکزیمم جریان کار عادی و نرمال شبکه بیشتر باشد. ولی در تحریک توسط امپدانس کم لازم نیست که حداقل جریان اتصال کوتاه، از ماکزیمم جریان عادی شبکه بیشتر شود. تحریک کننده امپدانس کم، نسبت ولتاژ و جریان را می سنجد.



انواع رله های دیستانس:



1 _ رله دیستانس با مشخصه امپدانسی یا تخت. 2 _ رله دیستانس با مشخصه مهو. 3_ رله دیستانس با مشخصه افست مهو. 4_ رله دیستانس با مشخصه راکتانسی. 5_ رله دیستانس با مشخصه اهمی. 6_ رله دیستانس با مشخصه کوآد (چهار گوش).



منبع: ایستگاه برق



استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است.



بازدید: 977
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
انواع کنتاکتور هیوندا اشنایدر فانال
جناب آقای مجد
تهران
تلفن:تلفن همراه: 09121181489 - تلفن ثابت: 44038255-021
http://www.VieraElectric.com

شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

تست چاه ارت و صدور گواهی اداره کار
دکتر سیدحميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800