صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی کلید خلاء، کلید گاز سخت، کلید sf6، کلید هوایی

کلید خلاء، کلید گاز سخت، کلید sf6، کلید هوایی

کلید خلاء، کلید گاز سخت، کلید sf6، کلید هوایی

در این مقاله در رابطه با کلید خلاء و مزایای آن توضیحاتی ارائه می گردد.



کلید خلاء:



نظر به اینکه اصولا حامل های باردار (الکترون های آزاد) باعث هدایت جریان در فلزات و ایجاد قوس الکتریکی در عایق ها می شوند لذا در خلاء کامل چون هیچ عنصری وجود ندارد که حامل الکترون ها باشد باید جدا شدن دو کنتاکت فلزی جریان دار به احتمال قوی بدون ایجاد جرقه انجام گیرد. با توجه به این اصل مهم کلیدهای فشار قوی که کنتاکت های آن در خلاء از هم جدا می شوند ساخته شده است.



مزایا و قسمت های اصلی تشکیل دهنده کلید خلاء:



کلید خلاء به طور کلی از سه قسمت اصلی زیر تشکیل شده است: 1) کپسول خلاء از فولاد، کرم ، نیکل با کنتاکتورها 2) نگهدارنده کنتاکتورها و ایزولاتورها 33) وسایل مکانیکی رسانای فرمان قطع و وصل. کلید خلاء امروزه به خاطر دارا بودن مزایایی از قبیل دوام زیاد، مراقبت کم، امکان قطع و وصل سریع مکرر، در شبکه های فشار متوسط تا 300 کیلو ولت بخصوص برای وصل شبکه های کاپاسیتیو بسیار مناسب است.




در این بخش توضیحاتی مختصر در رایطه با کلیدهای گاز سخت و sf6 ارائه می گردد.



کلید گاز سخت( جامد):



در پست ها وشبکه های برق کوچک که دارای تاسیسات محدود وفاقد دستگاه کمپرسور و تهیه  هوای فشرده می باشند نصب کلیدهای هوایی ( هوای فشرده) مقرون به صرفه نیست و بدین جهت اغلب از کلید اکسپانزیون (آبی) و یا از کلید دیگری به اسم کلید گاز جامد استفاده می شود. در کلید گاز جامد نیز مانند کلیدهای روغنی، گازی که باعث خاموش کردن و برنگشتن جرقه می شود توسط خود جرقه به وجود می آید. لذا قدرت این کلید نیز تابع شدت جریان قطع است. این کلید قابل رویت  است که این خود از محاسن کلید است و به آن حالت سکسیونر قابل قطع زیر جریان اتصال کوتاه را می دهد.



کلید sf6:



در این نوع کلید از گاز sf6 به عنوان ماده خاموش کننده جرقه و عایق بین دو کنتاکت و نگهدارنده ولتاژ استفاده شده است. گاز sf6 الکترون های آزاد را جذب می کند و ایجاد یون منفی بدون تحرک می  کند. در نتیجه مانع ایجاد ابر بهمنی الکترون ها که باعث شکست عایق و ایجاد جرقه می شود می گردد. به طوری که استقامت الکتریکی گاز sf6 به 2 تا 3 برابر استقامت الکتریکی هوا میرسد. گاز sf6از نظر شیمیایی کاملا با ثبات است و میل ترکیبی آن خیلی کم و غیرسمی می باشد و تقریبا 55 برابر هوا وزن دارد و در مقابل حرارت زیاد نیز پایدار و غیر قابل اشتعال است. در ضمن این گاز دارای قابلیت هدایت حرارتی بسیار زیاد است. لذا علاوه بر اینکه در خاموش کردن جرقه بسیار موثر واقع می شود عایق بسیار با ارزشی می باشد. طرز استفاده از این گاز در کلیدهای فشار قوی عموما بر مبنای انژکسیون گاز متراکم شده sf6 به محل قوس الکتریکی است.




در این مقاله در رابطه با کلید هوایی و زمان سرویس های دوره ای کلیدهای هوایی توضیحات مختصری ارئه می گردد.



کلید هوایی:



در تمام کلیدهایی که تا بحال شرح داده شد ماده اولیه خاموش کننده جرقه مایع است وچون در این نوع کلیدها عواملی که در خاموش کردن جرقه موثر هستند در اثر انرژی خود جرقه از تجزیه روغن تهیه و آماده می شوند، همه آنها کم وبیش تابع شدت جریان زمان قطع هستند. به عبارت دیگر قدرت قطع جرقه تابع شدت جریان است. ولی در کلید هوایی اولا برای خاموش کردن جرقه و خارج کردن یون ها و خنک کردن جرقه از هوای سرد تحت فشار استفاده می شود و در ثانی این تنها کلیدی است که قدرت خاموش کنندگی آن مستقل از جریان است و فقط تابع هوای کمپرس شده ای است که قبلا در یک منبع ذخیره شده و با فشار ثابت و مقدار ثابت برای هر شدت جریانی به داخل محفظه احتراق هدایت می شود.



زمان سرویس های دوره ای کلیدهای هوایی:



لازم به ذکر است کلید هوایی هر یکسال یکبار یا حداقل بعد از 3000 قطع و وصل احتیاج به یک سرویس و روغن کاری کامل دارد و پس از 10000_ 25000 قطع و وصل باید به کلی از هم جدا شده و بعضی از قسمت های متحرک آن تعویض و مرمت گردد. برای روغن کاری کلید از روغن کاملا تمیز و بی رنگ (وازلین خالص) استفاده می شود.



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است




بازدید: 1326
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
انواع کنتاکتور هیوندا اشنایدر فانال
جناب آقای مجد
تهران
تلفن:تلفن همراه: 09121181489 - تلفن ثابت: 44038255-021
http://www.VieraElectric.com

شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

تست چاه ارت و صدور گواهی اداره کار
دکتر سیدحميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800