صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی صدمات برق بر بدن انسان، عوامل مهم در برق گرفتگی

صدمات برق بر بدن انسان، عوامل مهم در برق گرفتگی

صدمات برق بر بدن انسان، عوامل مهم در برق گرفتگی

در این مقاله توضیحاتی در مورد صدمات برق بر بدن انسان ارائه می گردد.



صدمات برق بر بدن انسان:



صدمات داخلی: اين صدمات بر اثر عبور جريان از بدن و تاثير روي مغز، قلب و يا سيستم تنفسي به وجود مي‌آيد. صدمات داخلي بسيار مهم بوده و مي‌تواند موجب قطع تنفس، قطع تپش و يا هر دو با هم شود كه بايستي سريعاً از طريق تنفس مصنوعي، ماساژ قلبي و يا راههاي ديگر به فرد برق گرفته كمك شود، در غير اين صورت احتمال مرگ زياد است.



صدمات خارجی (پاشیدن جرقه به فرد): در اين حالت بدون اين كه بدن فرد در معرض عبور جريان قرار گيرد، بر اثر پاشش جرقه، سوختگي‌هايي در سطح پوست به وجود مي‌آيد كه گاه بسيار خطرناك و كشنده است. اين حالت اغلب به هنگام قطع و وصل كليدهاي زير بار و ... به وجود مي‌آيد.



صدمات خارجی (عدم رعایت فاصله مجاز الکتریکی): در اين حالت فرد با رعايت نكردن فاصله مجاز الكتريكي بين خود و خطوط يا تجهيزات فشار قوي و نزديك شدن به آنها مستقيماً در معرض عبور جريان برق قرار مي‌گيرد و جريان شديدي در حد چندين آمپر همراه با قوس الكتريكي از بدن وي عبور مي‌نمايد و عكس العمل آني باعث تكان، پرتاب شديد فرد و در نتيجه قطع عبور جريان برق از بدن مي‌گردد.




در این مقاله توضیحاتی در مورد عوامل مهم در برق گرفتکی ارائه می گردد.



عوامل مهم در برق گرفتگی:



مدت زمان عبور جریان الکتریکی از بدن انسان: در رابطه با چگونگي ارتباط مدت زمان عبوري جريان از بدن با توجه به مقدار و اثرات ناشي از آن، آزمايشات مختلفي بر روي حيوانات به عمل آمده است كه منحني شدت جريان و زمان براي بيشترين درصد برق گرفتگي مشابه هم بوده و عملاً مي‌توان قانون خطي نسبت به تابع وزن متوسط اشخاص بالغ در نظر گرفت.



مسیر عبور جریان: به طور كلي، چون مغز و سر انسان حساس ترين قسمت بدن هستند، صدمات ناشي از عبور جريان برق با تماس سر، خطرات خاص خود و از كار افتادن سيستم مغز را به همراه داشته و خود به عنوان يك دسته بندي جداگانه به عنوان شوك وارده بر سر و خطرات ناشي از آن مورد بررسي قرار مي گيرد. حالت دست به دست خطرناك ترين حالت است؛ زيرا در اين حالت جريان الكتريكي هم از قلب (ايست قلبي) و هم از ريه‌ها (ايست دستگاه تنفسي) مي گذرد و مي تواند باعث از كار افتادن آنها شود.



فرکانس: به عقيده بيشتر محققين، فركانس  50 الي  60 هرتز مهلك‌ترين فركانس براي انسان است، چنانچه اين فركانس از اين مقدار كم يا زياد شود، خطرات مرگ را كاهش خواهد داد.



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است



بازدید: 926
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098