صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی دستورالعمل برقراری انشعاب مشترکین

دستورالعمل برقراری انشعاب مشترکین

دستورالعمل برقراری انشعاب مشترکین

در این مقاله توضیحاتی در مورد دستورالعمل برقراری انشعاب مشترکین ارائه می گردد.



دستورالعمل برقراری انشعاب مشترکین:



_ شرایط و الزامات فنی برقراری انشعاب به صورت هوایی:



شرایط و الزامات فنی جهت برقراری انشعاب یا انشعابات در ساختمان های مسکونی و تجاری با قدرت مورد درخواست جهت ( حداقل یک انشعاب تکفاز و حداکثر سه فقره انشعاب تکفاز) بصورت زیر خواهد بود:



الف_ محل نصب کنتور باید به گونه ای باشد که سطح پشتی کنتور در حالت تراز قرار بگیرد و برای این منظور محل نصب باید سیمانکاری و یا گچ کاری گردد.



نکته : نصب کنتور بر روی سطح آجری اکیدا ممنوع می باشد.



ب_ تامین برق از شبکه های هوایی موجود و یا شالترهای توزیع برق ( زمینی) در انشعاب تکفاز با استفاده از کابل 6*2 صورت می گیرد و در انشعاب 25 آمپر سه فاز با استفاده از کابل 6*4 صورت می گیرد ( بسته به فاصله این مقادیر میتواند تغییر کند).



ج_ حداکثر طول مجاز کابل برای شبکه های هوایی 25 متر و زمینی 30 متر ( در صورت نیاز به کابل بیش از این مقدار احداث شبکه عمومی الزامیست با رعایت استانداردهای موجود).



د_ محل نصب لوازم اندازه گیری ( کنتور) در ساختمان های شمالی سمت راست یا سمت چپ درب ورودی و در نزدیکترین فاصله به تیر برق می باشد به نحوی که در صورت باز شدن درب منزل هیچ برخوردی با کنتور برق صورت نگیرد.



نکته: محل احداث کف محل نصب کنتور در ارتفاع 160 سانتی متری زمین قرار گیرد به گونه ای که ارتفاع صفحه lcd کنتور از زمین حداقل 175 سانتی متر و حداکثر 210 سانتیمتر باشد. جهت نصب کنتور بر روی سطح مورد نظر، 4 سوراخ تعبیه شده است. که نصاب ملزم است کلیه پیچ های مورد نظر را بسته به طوری که کنتور در جای خود محکم گردد همچنین لوازم اندازه گیری نصب شده باید در جهات مختلف تراز نصب گردد.



ه_ حداقل ارتفاع مجاز از سطح زمین برای کابلهای منشعب هوایی عبوری از خیابان 5.5 متر و معابر پیاده 3.75 متر باشد. در مسیرهایی که حفظ ارتفاع فوق امکان پذیر نبوده و یا عرض معبر بیش از 12 متر باشد لازم است شبکه هوایی در دو سمت کوچه یا خیابان دایر گردد، در صورت عبور کابل ( در ساختمان های جنوبی) از عرض معابر عمومی رعایت حداقل فاصله کابل تا سطح زمین و به مقدار 5.5 متر الزامیست و در ساختمان های شمالی جهت رعایت الزام مورد اشاره نصب دستک با ارتفاع و استحکام مناسب در محل ورود کابل به ساختمان بر روی دیوار محوطه باز ساختمان الزامی می باشد. نصب دستک می تواند به صورت دفنی ( بتون ریزی) و یا به صورت پیچ و رول پلاک کردن پایه دستک باشد.



نکته: نصب دستک به صورت جوشکاری بر روی درب فلزی ممنوع است و در صورتی که شرایط خاصی پیش رو باشد این مورد قابل اعمال است.



خ_ کابل انشعاب از نقطه اتصال شبکه تا محل اتصال به کنتور در معرض دید و قابل روئیت باشد.



چ_ در ساختمان های دو طرفه شمالی و جنوبی از طرفی انشعاب واگذار خواهد شد که شبکه موجود با بنای احداثی فاصله کمتری داشته باشد.



ل_ در ساختمان های جنوبی در محل ورود و عبور کابل، سرویس به داخل ساختمان از لوله پلی اتیلن 3 سانتی متری یا 1 اینچ استفاده شود.



م_ استفاده از قلاب نگهدارنده کابل در محل ورود کابل به ساختمان ( در ساختمان های جنوبی بر روی دیوار ساختمان و در ساختمان های شمالی بر روی قسمت انتهایی دستک نصب شده) الزامیست.



ی_ مهره چشمی استفاده شده بر روی تیر باید در جهت محل واگذاری انشعاب نصب گردد. به گونه ای که کابل مشترک از داخل شبکه عبور نکند.



ص_ در هنگام کابل کشی توجه به نمای ظاهری کار و مبلمان شهری از اولویت ها می باشد و باید کابل کشی با تعداد بست کابلهای مورد نیاز به گونه ای مهار شود که کابل در اصطلاح شکم نداشته باشد.



ض_ در هنگام ورود کابل به ساختمان و هنگامی که ارتفاع سقف بلند است، معمولا کابل مسافت 2 الی 3 متر را طی می کند که وارد لوازم اندازه گیری گردد . از اینرو حداقل باید از 4 بست کابل استفاده کرد و کابل باید به طور مستقیم و در یک راستا فرم دهی شود و از پیچ و خم های اضافی صرفه نظر شود.



منبع: سود ایران



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)


بازدید: 2691
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
انواع کنتاکتور هیوندا اشنایدر فانال
جناب آقای مجد
تهران
تلفن:تلفن همراه: 09121181489 - تلفن ثابت: 44038255-021
http://www.VieraElectric.com

شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

تست چاه ارت و صدور گواهی اداره کار
دکتر سیدحميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800