صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی دلایل تخریب سرکابلها و چگونگی اتصالات کابل

دلایل تخریب سرکابلها و چگونگی اتصالات کابل

دلایل تخریب سرکابلها و چگونگی اتصالات کابل

در این مقاله توضیحاتی در مورد دلایل تخریب و زدگی سرکابل ها ارائه می گردد.

دلایل تخریب و زدگی سرکابل ها:

عملکرد صحیح سرکابل شامل سه بخش اساسی و مهم می باشد: 1_ آماده سازی کابل 2_ نصب متعلقات سرکابل 3_ اتصال به سیستم برق. در باور بیشتر افراد این است که بیشترین دلایل آسیب سرکابل مربوط به جنس و کیفیت سرکابل می باشد و سازندگان سرکابل را در این مورد مقصر می دانند. اما همانطور که گفته شد سه عامل مهم وجود دارد که می تواند کارکرد بهتر و طولانی تر سرکابل را تضمین کند.

1_ عامل اول در مورد آماده سازی کابل می باشد: در هنگام آماده سازی کابل نکته مهم این است که بدانیم هر لایه از کابل چه وظیفه ایی دارد و در صورت آسیب آن لایه از کابل چه صدمه ایی به کابل و در نتیجه چه صدمه ایی به سرکابل خواهد زد. این عامل از سه عامل گفته شده از درجه مهمتری برخوردار است.

2_ عامل دوم در مورد کیفیت سرکابل: از آنجاییکه سازه ندگان قبل از ارائه سرکابل به بازار برای تست سرکابل به آزمایشگاههای معتبر و مورد تایید وزارت برق مراجعه و برروی محصولاتشان تست های نوعی و روتین صورت می گیرد. پس می توان گفت زمانیکه سرکابلی را برای نصب انتخاب کرده ایم حتما نتایج تست آن مورد تایید آزمایشگاههای معتبر قرار گرفته و با تائید وزارت برق رسیده است. ذر صورتی که در حین نصب متعلقات سرکابل روی کابل به مشکلی برخوردیم از لحاظ کیفی یا کسری متعلقات می بایست نصب را متوقف کرده و ابتدا به حل مشکل بپردازیم و با شرکت سازنده مطرح نماییم و یا از یک سرکابل دیگر که مشکلی ندارد استفاده کنیم.

3_ عامل سوم مربوط به اتصال به سیستم برق می باشد: از آنجاییکه سیستم ارت نقش بسیار مهمی را در حفاظت از تجهیزات برقی از جمله سرکابل ها، مفصل ها، تابلوها و ... ایفا می کند و نقطه حساس شبکه توزیع برق گره های مداری مانند محل اتصال سرکابل ها می باشد پس لازم است از کارکرد صحیح و بموقع سیستم ارت و نقاط اتصال اطمینان خاط پیدا کنیم.

در این مقاله توضیحاتی در مورد چگونگی اتصالات کابل های فشار متوسط، ضعیف و سیم های زمینی در پست زمینی توزیع ارائه می گردد.

چگونگی اتصالات کابل های فشار متوسط، فشار ضعیف و سیم های زمین:

این قطعات شامل کابلشوهای مسی با پیچ و مهره و واشرهای برنزی و انواع بست های پیچ و مهره ای و فشاری هستند که برای اتصال کابل های فشار متوسط و فشار ضعیف به ترمینال تجهیزات پست یا اتصال سرسیم های زمین مورد استفاده قرار میگیرند. برای اتصال سیم های زمین به یکدیگر در قسمت های مدفون شده در زیر خاک مناسبترین وسیله از نظر قابلیت اطمینان و دوام اتصالات در مقابل پوسیدگی، استفاده از شیوه اتصال حرارتی (THERMOWELD) می باشد.کلیه قطعات اتصال کابلها و سیم های زمین برای نصب در محدوده پست های توزیع می باید از مرغوبترین جنس و بالاترین دقت در نصب برخوردار باشند تا بهره برداری مطمئن پست را در درازمدت تضمین نماید. سیم های زمین بصورت سیم های تک رشته مسی بهم تابیده با سطح مقطع تعیین شده مطابق استاندارد مربوطه، بسته به سطح اتصال کوتاه شبکه و نوع تجهیزات متصله می باشند. سیم زمین برای نصب در مسیرهای روباز بصورت روپوش دار، و برای قسمت هایی که در داخل خاک قرار دارد بدون روپوش مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: ایستگاه برق
(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)

بازدید: 837
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098