صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی سرکابل و انواع آن، دلایل تخریب سرکابل ها

سرکابل و انواع آن، دلایل تخریب سرکابل ها

سرکابل و انواع آن، دلایل تخریب سرکابل ها

 



تعریف سرکابل و انواع آن در کابل های خودنگه دار فشار متوسط:



از سرکابل برای کاهش میدان الکتریک هادی تحت ولتاژ بالا در محل اتصال به هادی دیگر و  یکنواخت نمودن میدان برای جلوگیری از ایجاد جریان نشتی استفاده می گردد. سرکابل های مورد استفاده از دو نوع داخلی و خارجی (فضای آزاد) می باشند. سرکابل مخصوص نصب در فضای آزاد برای کابل خودنگه دار باید متناسب با درجه حرارت و ارتفاع از سطح دریا در محیط نصب باشد، بطوری که تغییرات جوی را بدون هیچگونه نقصی بتواند بخوبی تحمل نماید. سرکابل باید مقاوم در برابر اشعه uv خورشید باشد به نحوی که در طول زمان بهره  برداری شکافی روی سطح خارجی سرکابل یا عوارض مشابه ایجاد نشود.



سرکابل های خشک از لحاظ ساختار و روش اجرا به دو دسته تقسیم میشوند



1_ سرکابل HEAT SHRINK: در این نوع از سر کابل از روکش حرارتی پلی اتیلن استفاده شده است که تحت تاثیر حرارت منقبض شده و به کابل و یراق می چسبد.



2_ سرکابل COLD SHRINK: در این نوع از سرکابل از پلیمر سیلیکون استفاده شده است، سیلیکون خودترمیم بوده و در اثر تغییرات حرارتی و انبساط و انقباض کابل چسبندگی خود را از دست نمی دهد. سیلیکون به علت نرمی خیلی خوب به سطوح ناصاف کابل می چسبد و آنها را پر نموده و از تشکیل هر گونه حباب هوایی جلوگیری می کند. ضمنا نیاز به حرارت نداشته و به راحتی نصب می شود.



سرکابل ELBOW: این نوع از سرکابل به راحتی و با سرعت قابل نصب بر روی کابل بوده و از خصوصیات آن می توان به عایق بودن محل سرکابل اشاره نمود.



در این مقاله توضیحاتی در مورد دلایل تخریب و زدگی سرکابل ها ارائه می گردد.



دلایل تخریب و زدگی سرکابل ها:



عملکرد صحیح سرکابل شامل سه بخش اساسی و مهم می باشد: 1_ آماده سازی کابل2_ نصب متعلقات سرکابل 3_ اتصال به سیستم برق. در باور بیشتر افراد این است که بیشترین دلایل آسیب سرکابل مربوط به جنس و کیفیت سرکابل می باشد و سازندگان سرکابل را در این مورد مقصر می دانند. اما همانطور که گفته شد سه عامل مهم وجود دارد که می تواند کارکرد بهتر و طولانی تر سرکابل را تضمین کند.



1_ عامل اول در مورد آماده سازی کابل می باشد: در هنگام آماده سازی کابل نکته مهم این است که بدانیم هر لایه از کابل چه وظیفه ایی دارد و در صورت آسیب آن لایه از کابل چه صدمه ایی به کابل و در نتیجه چه صدمه ایی به سرکابل خواهد زد. این عامل از سه عامل گفته شده از درجه مهمتری برخوردار است.



2_ عامل دوم در مورد کیفیت سرکابل: از آنجاییکه سازه ندگان قبل از ارائه سرکابل به بازار برای تست سرکابل به آزمایشگاههای معتبر و مورد تایید وزارت برق مراجعه و برروی محصولاتشان تست های نوعی و روتین صورت می گیرد. پس می توان گفت زمانیکه سرکابلی را برای نصب انتخاب کرده ایم حتما نتایج تست آن مورد تایید آزمایشگاههای معتبر قرار گرفته و با تائید وزارت برق رسیده است. ذر صورتی که در حین نصب متعلقات سرکابل روی کابل به مشکلی برخوردیم از لحاظ کیفی یا کسری متعلقات می بایست نصب را متوقف کرده و ابتدا به حل مشکل بپردازیم و با شرکت سازنده مطرح نماییم و یا از یک سرکابل دیگر که مشکلی ندارد استفاده کنیم.



3_ عامل سوم مربوط به اتصال به سیستم برق می باشد: از آنجاییکه سیستم ارت نقش بسیار مهمی را در حفاظت از تجهیزات برقی از جمله سرکابل ها، مفصل ها، تابلوها و ... ایفا می کند و نقطه حساس شبکه توزیع برق گره های مداری مانند محل اتصال سرکابل ها می باشد پس لازم است از کارکرد صحیح و بموقع سیستم ارت و نقاط اتصال اطمینان  خاط پیدا کنیم. 



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)


بازدید: 1534
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
انواع کنتاکتور هیوندا اشنایدر فانال
جناب آقای مجد
تهران
تلفن:تلفن همراه: 09121181489 - تلفن ثابت: 44038255-021
http://www.VieraElectric.com

شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

تست چاه ارت و صدور گواهی اداره کار
دکتر سیدحميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800