صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی انواع فیوز، کاربرد فیوز، فیوز فشنگی

انواع فیوز، کاربرد فیوز، فیوز فشنگی

انواع فیوز، کاربرد فیوز، فیوز فشنگی

در این مقاله توضیحاتی در مورد انواع فیوزها و کاربردهای آن ارائه می گردد.



انواع فیوزها و کاربردهای آنها:



فیوزها در انواع فشنگی، اتوماتیک (آلفا)، مینیاتوری، بکس، کاردی( تیغه ای)، شیشه ای یا کارتریج و فیوزهای فشار قوی ساخته می شوند. معمولا فیوزهایی که در مدار قدرت به کار می روند، مدار کنتاکتور را در مقابل اتصال کوتاه محافظت می کنند، یعنی در واقع حفاظت  سیم های رابط مدار را نیز به عهده دارند. فیوزهای اتوماتیک یا آلفا نوعی فیوز خودکار است که عبور جریان بیش از حد مجاز از آن باعث قطع مدار می شود، اما می توان دوباره شستی آن را به داخل فشرده تا ارتباط برقرار گردد. بعضی از فیوزهای خودکار دو عمل جریان زیاد و بار زیاد را در مدارها کنترل می کنند، اما پس از قطع شدن، باید پس از مدت کمی دوباره شستی مربوط به آنرا فشار داد تا مدار را وصل کند. در فیوزهای اتوماتیک دو عنصر مغناطیسی و حرارتی وجود دارد که قسمت مغناطیسی آن اتصال کوتاه یا جریان زیاد و قسمت حرارتی آن ( بی متال) بار زیاد ( افزایش جریان تدریجی) را قطع می کند.




در این بخش توضیحاتی در مورد فیوز و کاربردهای آن ارائه می گردد.



فیوز و کاربردهای آن :



وسیله ای است که از طریق ذوب یک یا چند المان خود که به نحوی مخصوص طراحی و تناسب یافته اند. با قطع جریان برق اگر شدت آن از مقداری تعیین شده به مدتی کافی  بیشتر شود مداری را که در آن قرار گرفته است باز می کند. این وسایل باید طوری انتخاب شوند که در اثر اضافه بار یا اتصال کوتاه در کوتاه ترین زمان ممکن و قبل از این که صدمه ای به سیم ها و تجهیزات الکتر یکی شبکه برسد، مدار قسمت معیوب را قطع کنند.



فیوزها از نظر زمان قطع بر حسب منحنی ذوب سیم حرارتی داخل آنها به دو نوع تندکار و کندکار تقسیم می شوند. فیوزهای تندکارزمان قطع کمتری نسبت به فیوزهای کندکار دارند و به همین دلیل در مصارف روشنایی به کار می روند. فیوزهای کندکار دارای زمان قطع طولانی تری هستند و در نتیجه برای راه اندازی موتورهای الکتریکی به کار می روند.




در این بخش توضیحات مختصری در مورد فیوزهای فشنگی و مینیاتوری ارائه می گردد.



فیوز فشنگی:



سیم حرارتی آن در داخل براده هایی از سرامیک، پودر چینی یا خاک نرم کوارتز همراه با  ماسه قرار دارد و جرقه حاصل از قطع شدن سیم حرارتی را سریع خنک کرده و بلافاصله قطع می کند. این مواد همچنین باعث خنک شدن سیم ذوب شونده داخل فیوز می گردد تا هنگام عبور جریان، سیم بیش از اندازه گرم نشود.



فیوزهای مینیاتوری:



فیوزهای مینیاتوری بر حسب نوع کاربرد به دو گروه تند کار و کند کار تبدیل میشوند . از فیوز تند کار جهت مدارهای روشنایی ( غیر موتوی ) و از فیوز کند کار جهت مدارات موتوری  استفاده میشود . فیوز کت اوت جهت حفاظت ترانسفورماتور در مقابل جریانهای زیاد احتمالی ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار در شبکه فشار ضعیف و سیم پیچی های داخل ترانسفورماتور به کار می رود .



منبع: ایستگاه برق



(استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است)




بازدید: 2409
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098