صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی خازن های تانتالیوم، آلومنیومی، کاغذی، سرامیکی

خازن های تانتالیوم، آلومنیومی، کاغذی، سرامیکی

خازن های تانتالیوم، آلومنیومی، کاغذی، سرامیکی

در این بخش در رابطه با خازن تانتالیوم و خازن آلومنیومی  توضیحات مختصری ارائه شده و محاسن و معایب خازن تانتالیومی نسبت به نوع آلومنیومی بیان می گردد.



خازن تانتالیوم:



در این نوع خازن به جای آلومنیوم از فلز تانتالیوم استفاده می شود، زیاد بودن ثابت دی الکتریک اکسید تانتالیوم نسبت به اکسید آلومنیوم (حدود 3 برابر) سبب می شود، خازن های تانتالیومی نسبت به نوع آلومنیومی در حجم مساوی دارای ظرفیت بیشتری باشند.



خازن آلومنیومی:



این خازن همانند خازن های ورقه ای از دو ورقه ی آلومنیوم تشکیل شده است، یکی از این ورقه ها که لایه اکسید روی آن ایجاد می شود آند نامیده می شود و ورقهآلومنیوم دیگر نقش کاتد را دارد. ساختمان داخلی آن بدین صورت است که دو ورقه آلومنیومی به همراه دو لایه کاغذ متخلخل که در بین آنها قرار دارند همزمان پیچیده شده و سیم های اتصال نیز به انتهای ورقه های آلومنیومی متصل می شوند پس از پیچیدن ورقه ها آن را درون یک الکترولیت مناسب که شکل گیری لایه اکسید را سرعت می بخشد غوطه ور می سازند تا دو لایه کاغذ متخلخل از الکترولیت پر شوند سپس کل مجموعه را درون یک قاب فلزی قرار داده و با یک پولک پلاستیکی که سیم های خازن از آن می گذرد محکم بسته می شود.



محاسن و معایب خازن تانتالیومی نسبت به نوع آلومنیومی:



ابعاد کوچکتر جریان نشتی کمتر عمر کارکرد طولانی محاسن و از جمله معایب این نوع خازن در مقایسه با آلومنیوم: خازن تانتالیوم گرانتر هستند، نسبت به افزایش ولتاژ اعمال شده در مقابل ولتاژ مجاز آن همچنین معکوس شدن پلاریته حساس ترند. قابلیت تحمل جریان های شارژ و دشارژ زیاد را ندارند. خازن های تانتالیوم دارای محدودیت ظرفیت هستند.




در این بخش توضیحات مختصری در رابطه با خازن های کاغذی و خازن های سرامیکی ارائه می گردد.



خازن های کاغذی:



دی الکتریک این نوع خازن از یک صفحه نازک کاغذ متخلخل تشکیل شده که یک دی الکتریک مناسب  درون آن تزریق می گردد تا مانع از جذب رطوبت گردد. برای جلوگیری از تبخیر دی الکتریک درون کاغذ، خازن را درون یک قاب محکم و نفوذناپذیر قرار می دهند. خازن های کاغذی به علت کوچک بودن ضریب دی الکتریک عایق آنها دارای ابعاد فیزیکی بزرگ هستند، اما از مزایای این خازن ها آن است که در ولتاژها و جریان های زیاد می توان از آنها استفاده کرد.



خازن های سرامیکی:



معمولی ترین خازن غیر الکترولیتی است که در آن دی الکتریک بکار رفته از جنس سرامیک است. ثابت دی الکتریک سرامیک بالا است . از این رو امکان ساخت خازن های با ظرفیت زیاد در اندازه کوچک را در مقایسه با سایر خازن ها بوجود آورده در نتیجه ولتاژ کار آنها بالا خواهد بود. ظرفیت خازن های سرامیکی معمولا بین 5 پیکو فاراد تا 1/. میکروفاراد است این نوع خازن به صورت دیسکی و استوانه ای تولید می شود و فرکانس کار خازن های سرامیکی بالای 100 مگاهرتز است. عیب بزرگ این خازن ها وابسته بودن ظرفیت آنها به دمای محیط می باشد.




در این بخش توضیحات مختصری در رابطه با خازن میکا و خازن های پلاستیکی ارائه می گردد.



خازن میکا:



در این نوع خازن از ورقه های نازک میکا در بین صفحات خازن استفاده می شود و در پایان مجموعه در یک محفظه قرار داده می شوند تا از اثر رطوبت جلوگیری شود ظرفیت خازن ها ی میکا تقریبا بین  01/0 تا 1 میکرو فاراد است. از ویژگی های اصلی و مهم این خازن ها می توان داشتن ولتاژ کار بالا، عمر طولانی و کاربرد در مدارات فرکانس بالا را نام برد.



خازن های پلاستیکی:



در این نوع خازن از ورقه های نازک پلاستیک برای دی الکتریک استفاده می شود ورقه های پلاستیکی همراه با ورقه های نازک فلزی به صورت لوله، در درون قاب پلاستیکی بسته بندی می شود. امروزه این نوع خازن ها به دلیل داشتن مشخصات خوب در مدارات زیاد به کار میروند. این خازن ها نسبت به تغییرات دما حساسیت زیادی ندارند به  همین سبب از آنها در مداراتی استفاده می کنند که احتیاج به خازنی با ظرفیت ثابت در برابر حرارت باشد. یکی از انواع دی الکتریکهایی که دراین خازن ها به کار می رود پلی استایرن است از این رو به این خازن ها پلی استر گفته می شود که از جمله رایج ترین خازن های پلاستیکی است. ماکزیمم فرکانس کار خازن های پلاستیکی حدود یک مگاهرتز است.



منبع: ایستگاه برق




بازدید: 1113
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098