صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی برخی از انواع سیم کشی، حفاظت در سیستم های سیم کشی

برخی از انواع سیم کشی، حفاظت در سیستم های سیم کشی

برخی از انواع سیم کشی، حفاظت در سیستم های سیم کشی

در این مقاله توضیحاتی در مورد برخی از انواع سیم کشی ارائه می گردد.



سیم کشی با استفاده از کانالهای زیرزمینی:



در مراکز تجاری و اداری امروز که از فضاهای باز استفاده می شود به منظور زیبایی و سهولت برق رسانی از کانالهای زیر زمینی استفاده می شود که در  جهات طول و عرض کشیده می شوند و در فواصل معین قوطیهای خروجی که با کف هم سطح هستند قرار می گیرند. به علت کمبود گردش هوا در کانالهای زیرزمینی ضوابط اختصاص 35 درصد مقطع کانال را به سیمها جایز دانسته اند.



سیم کشی با کابلها با عایق معدنی:



در این کابلها هادیها از سیم یک رشته تشکیل شده که در داخل غلاف مسی قرار می گیرند. فضای داخل غلاف از اکسید منگنز فشرده پر شده که نقش عایق را ایفا می کند. امتیاز اساسی این کابلها این است که در درجه حرارتهای بالا تا حدود 250 درجه سانتیگراد می توانند مورد استفاده قرار گیرند.اکسید منگنز به راحتی زطوبت جذب می کند و لذا در محل اتصال کابلها از بستهای مخصوص استفاده می شود به طوری که رطوبت قادر به نفوذ در آن نباشد.



سیم کشی ضد آتش سوزی:



در مراکز صنعتی که هوا آلوده به مواد قابل اشتعال یا انفجار است از سیم کشی ضد آتش سوزی استفاده می شود.نمونه این گونه مراکز پالایشگاههای نفت و معادن ذغال سنگ می باشند .در این گونه سیم کشی ، سیمها را در داخل لوله های سخت قرار می دهیم یا از کابلها با عایق معدنی استفاده می کنیم .کلیه وسایل مورد استفاده مانند کلیدها و شینها و غیره از نوع ضد آتش سوزی انتخاب می شوند .وسایل ضد آتش سوزی آنقدر محکم ساخته می شوند که در صورت انفجار اشتعال در داخل آنها صدمه ای به آنها نمی رسد و لذا هیچ گونه شعله ای از آنها خارج نمی شود تا سبب اشتعال در خارج گردد.وسایل ضد آتش سوزی ،ساختمان محکمی دارند و در آنها به خوبی جفت می شود و با تعداد زیادی پیچ به آنها محکم می گردند .فشاری که در داخل آنها به دلیل انفجار ایجاد می شود از فاصله بسیار کوچک بین بدنه و در خارج می شود و هنگام خروج به قدر کافی سرد می شود که نتواند سبب اشتعال در خارج گردد.




در این مقاله توضیحاتی در مورد انواع محافظت های کلی در سیستم های سیم کشی ارائه می گردد.



محافظت علیه صدمات مکانیکی:



کابلها و سیمهای روکار و یا توکار باید طوری محافظت شوند که ضربات مکانیکی نتوانند آسیبی به آنها وارد کنند.  سیم کشی روکار در معرض دید است و از ضربات مکانیکی غیر عمدی مصون می باشد .سیم کشی تو کار در معرض دید نیست و به سهولت می توان در وقت کوبیدن میخ برای نصب یک تابلو نقاشی ،سیم یا کابل را معیوب کردکه ممکن است با خطرات جانی نیز همراه باشد. به این دلیل اغلب مقررات ایمنی در برق رسانی مقرر می دانند که کابلها و سیمهای بدون غلاف که تو کار نصب  می شوند به وسیله نصب در لوله حفاظت شوند.



حفاظت علیه توسعه آتش و دود:



غالبا برای عبور دادن سیمها از اتاقی به اتاق دیگر سوراخهایی در دیوارها یا کفها تعبیه می شود و در تکمیل کار به زیبایی ظاهری کفایت می شود و سوراخها را به طور موثر پر نمی کنند.از این نقاط آتش می تواند به سهولت به اتاقهای دیگکر سرایت کند و لازم است که این گونه سوراخها با همان موادی که در ساختمان دیوارها به کار رفته کاملا پر شود. به این ترتیب آتش سوزی احتمالی که در یک اتاق به وقوع می پیوندد ،نمی تواند به سهولت به اتاقهای دیگر ساختمان سرایت کند . همچنین آتش و حرارت می تواند به سهولت از داخل لوله ها ،کانالها یا جا سیمی ها از اتاقی به اتاق دیگر برسد و لازم است در مکانهایی که این وسایل از دیوارها یا کفها عبور می کنند با قرار دادن موانعی که در مقابل آتش مقاوم باشند ،مانع پیش رفت آتش بشویم.



حفظ فاصله ی مناسب از لوله های تاسیسات دیگر:



در غالب مقررات قویا توصیه شده است که تاسیسات سیم کشی برق رسانی را از تلفن و وسایل مخابراتی دیگر و همچنین از لوله های گاز و آب دور نگاه داریمو در مواردی که این امر ممکن نشود لازم است که بدنه فلزی لوله های برقی با دیگر لوله ها متصل شود. در صورتی که این کار به خوبی انجام نشود، در صورت اتصال فاز به لوله برق اختلاف پتانسیلی بین لوله های برق و دیگر لوله ها نظیر آب و  گاز به وجود می آید که ممکن است سبب برق گرفتگی و یا برقرار شدن جرقه و آتش سوزی گردد.



حفاظت علیه اثرات تلفات جریانهای گردابی و هیسترسیس:



در کابلهای دو سیمی که در مدارهای تکفاز مورد استفاده قرار می گیرند جریان رفت با جریان برگشت برابر است و اثر مغناطیسی یکدیگر را خنثی می کنند و در صورتی که این کابلها به غلاف و زره فلزی نیز مجهز باشند جریانی در آنها القا نمی شود. کابلهای سه سیمی یا چهار سیمی که در مدارهای سه فاز مورد استفاده قرار می گیرند نیز همین خصوصیت را دارند چون مجموع جریانها در هر لحظه برابر صفر است. در مواردی که از کابلهای یک سیمی یا یک سیم در لوله استفاده می شود این امر صادق نمی باشد و جریان سیم سبب برقراری میدان مغناطیسی در غلاف و زره می گردد در صورتی که غلاف و زره و یا لوله از فلزات مغناطیسی از خانواده آهن باشند ،علاوه بر تفاوت فوق تلفات هیسترسیس نیز موجود خواهند بود. به این علت مقررات نسبت به استفاده از کابلهای یک سیمی که به غلاف و زره فلزی مجهز هستند خیلی بی میل هستند و ارجح است که مورد استفاده قرار نگیرند.



منبع: ایستگاه برق



استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است.



بازدید: 799
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098