صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی سکشنالایزر و چگونگی کارکردش، کلید بی متال

سکشنالایزر و چگونگی کارکردش، کلید بی متال

سکشنالایزر و چگونگی کارکردش، کلید بی متال

در این مقاله توضیحاتی در مورد کلیدهای سکشنالایزر و قدرت( مدارشکن هوایی) ارائه می گردد.



سکشنالایزر و چگونگی کارکردش:



کلید قابل قطع و وصل تحت جریان نامی می باشد که به سیستم اندازه گیری و مکانیزم موتوری  مجهز شده است. این کلید توسط اسکادا، تابلوی کنترل و به صورت دستی قابل کنترل است. سکشنالایزر می تواند به صورت ترکیبی با ریکلوزر و یا توسط مرکز کنترل به خطایابی و مانور بار کمک بسیار زیادی بکند. در مدل های جدیدتر از کلید گازی یا sf6 نیز در سکشنالایزرها استفاده می شود. کارکرد این کلید هوشمند می تواند به صورت local، خودکار و یا فرمان از راه دور باز و بسته شود. سکشنالایزر یک تابلوی کنترلی دارد که از طریق آن می توان تنظیمات و اعمال فرمان ها را انجام داد.  



کلید قدرت یا مدارشکن هوایی:



نوعی از مدارشکن است که در هوا و فشار اتمسفر کار می کند. بعد از توسعه مدار شکن روغنی، در کشورهای مختلف، کلیدهای قدرت هوایی فشار متوسط جایگزین کلیدهای قدرت روغنی شدند. اما در کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا، کلیدهای قدرت هوایی هنوز انتخاب بهتری برای ولتاژهای تا 15 کیلو ولتهستند. این نوع کلیدها همچنین انتخاب خوبی برای اجتناب از آتش سوزی روغن در استفاده از مدارشکن های روغنی است. در آمریکا کلیدهای قدرت هوایی اختصاصا یرای سیستم های تا 15 کیلوولت استفاده می شدند تا اینکه مدارشکن های خلاء و sf6 جدید توسعه داده شدند. گاز اس اف 66 دارای ویژگی عایق بندی و الکترونگاتیوی بالایی است به این معنی که میل ترکیبی برای جذب الکترون آزاد بالایی دارد. هر زمان که یک الکترون آزاد با مولکول گاز sf6 برخورد کند توسط مولکول گاز  جذب می شود و به شکل یک ین منفی در می آید.




:در این مقاله توضیحات مختصری در مورد چگونگی طرز کار و ساختمان کلید بی متال ارائه می گردد



چگونگی طرز کار و ساختمان کلید بی متال:



در صنعت برق یک کلید حساس به دما است که بر پایه عنصر بی متال ساخته شده. کلید بی متال یا رله حرارتی یکی از رایج ترین انواع رله های اضافه بار حرارتی است که در صنعت برق مورد استفاده  قرار می گیرد و به صورت سری در مدار الکتروموتور قرار می گیرد و برای حفاظت از آن در مقابل اضافه بار استفاده می شود.



ساختمان کلید بی متال:



در اثر عبور جریان الکتریکی از بی متال هر دو فلز گرم شده و طول آنها زیاد می شود اما از آنجایی که ضریب انبساط دو فلز متفاوت است، بی متال به سمت فلزی که ضریب انبساط پایین تری دارد خم می شود. این جابجایی به وسیله اهرم یا به صورت مستقیم کنتاکت ها را قطع یا وصل می کند. از این ویژگی در فیوزها و رله های بی متال استفاده می شود. رله های حرارتی تنظیم پذیر هستند و می توان آنها را به گونه ای تنظیم کرد که جریان هایی بین 05/1 تا 10 برابر جریان نامی موتورها را قطع کنند. روش تنظیم رله حرارتی بدین گونه است که باید پیچ تنظیم آنرا برابر جریان نامی الکتروموتور تنظیم نمود. برخی از رله های بی متال دارای دو حالت دستی و خودکار هستند که در حالت دستی اگر رله عمل کند باید آنرا به صورت دستی و با فشردن دکمه RESET به حالت اول بازگرداند، اما در  حالت خودکار برگشتن به حالت اول پس از گذشت مدتی معین به صورت خودکار انجام می شود. قسمت های مختلف یک رله حرارتی عبارتند از: تیغه های اتصال به کنتاکتور، ترمینال های اتصال به کابل موتور، ترمینال های مشترک مدار فرمان، پیچ تنظیم جریان، ترمینال های باز و بسته ی مدار فرمان، پیچ تغییر وضعیت و دگمه برگشت وضعیت.



رله بی متال سه فاز معمولا دارای سه پل قدرت و دو کنتاکت فرمان است( یک کنتاکت باز برای اتصال به سیستم هشدار دهنده و یک کنتاکت بسته  برای قرار دادن در مسیر تغذیه کنتاکتور). کنتاکت بسته بی متال با شماره های 95_96 و کنتاکت باز آن با شماره های 97_98 مشخص می شود.



منبع: ایستگاه برق



استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است



بازدید: 2259
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098