صفحه کنونی: مقالات برق صنعتی فیوز فشار قوی، انواع فیوز از نظر قدرت

فیوز فشار قوی، انواع فیوز از نظر قدرت

فیوز فشار قوی، انواع فیوز از نظر قدرت

در این مقاله توضیحات مختصری در مورد نکاتی در مورد فیوزهای فشار قوی ارائه می گردد.



فیوز فشار قوی چیست:



فیوزهای فشار قوی (HVhigh-voltage fuses بنا به تعریف مورد استفاده در سیستم هایی که با برق متناوب AC و فرکانس 50 تا 60 هرتز کار می کنند و ولتاژ آنها بالای 10000 ولت است طراحی شده است. این فیوزها شامل دو دسته اند: 1_ جریانهای محدود 22_ جریان های نامحدود ( این دسته بطور انحصاری در برخی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه هردوی اینها در سایر کشورها، از جمله در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرند. فیوزهای فشار قوی قابل ارائه در توانهای 12، 20، 36 و 72 کیلو آمپر با ابعاد مختلف است. فیوزهای فشار قوی در شبکه های بالاتر از 1000 ولت استفاده می شوند و به دو دستهCUT OUT برای شبکه های توزیع و فیوزهای قدرت تقسیم می شوند. فیوزهای NH.HRCدارای قدرت قطع کنندگی زیاد و می توانند جریان های اتصال کوتاه تا 2000 کیلو آمپر را با اطمینان کامل قطع کنند این فیوزها برای جریان نامی تا 1250A و ولتاژ نامی 6600 ولت ساخته شده اند. برای حفاظت سیم و کابل در توزیع با قدرت های زیاد و حفاظت موتورها مورد استفاده قرار می گیرند. فیوزهای با ولتاژ متوسط 3.6 تا 366 کیلو ولت جهت حفاظت از وسایل و تجهیزات توزیع و پستها نظیر سکسیونرها، دیژنکتورها و ترانسفورمرها در مقابل اثرات دینامیکی و حرارتی اتصال کوتاه یا اضافه بار مورد استفاده قرار می گیرند این فیوزها قابل استفاده و مهم در محیط سربسته و باز است. 




در این مقاله توضیحاتی در مورد انواع فیوزها از نظر قدرت ارائه می گردد.



انواع فیوزها از نظر قدرت:



الف_ فیوزهای فشار ضعیف: این نوع فیوزها دارای قدرت قطع کم هستند بطوری که فقط می توانند جریان های تا 255 کیلو آمپر را با اطمینان کامل قطع کنند. این نوع فیوز برای جریان های تا حدود 600 آمپر و ولتاژهایی تا 500 ولت ساخته شده و برای حفاظت سیم و کابل در شبکه های توزیع به کار می رود.



ب_ فیوزهای کات اوت: فیوزهایی که جهت استفاده در ولتاژهای بالاتر از 600 ولت  طراحی می شوند، به نام فیوزهای کات اوت دسته بندی می شوند. کات اوت هایی که با مایع (روغن) پر شده اند، بیشتر در تاسیسات و پستهای زیر زمینی به کار می روند. در این نوع فیوزها، قسمت ذوب شونده در یک محفظه پر از روغن و غیر قابل نشت قرار دارد. کات اوت هایی که در شبکه های صنعتی به کار گرفته می شوند از انواع انفجاری هستند. در این نوع ذوب شدن المان ذوب شونده، باعث گرم شدن فیبر لوله ای فیوز شده که این نیز به نوبه خود گازهایی جهت خاموش کردن قوس تولید می کند. کات اوت های انفجاری بر حسب شکل ظاهری و روش کار، خود به سه گروه تقسیم می شوند: 1 _ کات اوت های با فیوز در بسته 2_ کات اوت های با فیوز در باز. 3_ کات اوت های با لینک فیوزی باز.



ج_ فیوزهای قدرت: از فیوزهای قدرت هنگامی استفاده می شود که جریان اتصال کوتاه  سیستم بزرگتر از ظرفیت قطع فیوزهای کات اوت باشد. ضمنا فیوزهای قدرت برای ولتاژهای بالاتری نسبت به فیوزهای کات اوت ساخته می شوند. اصول کار فیوزهای کات اوت و قدرت، نظیر هم هستند. فیوزهای قدرت در ولتاژهای 4/2 تا 138 کیلو ولت ساخته می شوند و جریان کار مداوم آنها از 5/0 تا 400 آمپر است. فیوزهای قدرت محدود کننده جریان را می توان در محل هایی که جریان اتصال کوتاه متقارت تا 80 کیلو آمپر باشد مورد استفاده قرار داد.



منبع: ایستگاه برق



استفاده از مطالب با ذکر منبع لینکدار مجاز است.



بازدید: 1791
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی برق صنعتی
شرکت تحکیم نمای سهند
جناب آقای بهنام حسین زاده
کرمان
تلفن:09134402642

گلند کابل برنجی M20
تیک صنعت برق
تهران
تلفن:02133901895

انواع PLC/Servo motor/Servo drive و ...
مرتضی تیموری
تهران
تلفن:09100105800

 UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايم
UPS یو پي اس استابلايزر باتري ترانس ايمن
تهران
تلفن:88109655

تعميرات تخصصي برد الكترونيكي و اينورتر
دكتر سيد حميدرضا حسيني
تهران
تلفن:09122089098